Proč si investora proklepnout ještě více než svou životní lásku?
Foto: Getty Images
Foto: Getty Images
Investor vašemu podnikání pomůže hlavně tehdy, pokud potřebujete urychlit vývoj firmy nebo třeba vstoupit na jiný trh. Typicky se to týká třeba případů, kdy chcete uvést na trh nový produkt, expandovat do zahraničí, rozšířit prostory, zakládat novou pobočku nebo posílit svůj brand tím, že za vámi bude stát někdo silnější a zkušenější, než jste vy. Vhodný investor pak do vašeho byznysu vloží nejen peníze, ale i potřebné know-how, zkušenosti a kontakty. Nic ale nebude zadarmo, to snad víte…
„Většina lidí si myslí, že může oslovit investora kdykoliv i s kdejakou kravinou. Jenže v tomto případě máte většinou jen jednu šanci, a tak se nevyplatí vypálit to příliš brzy,“ upozorňuje Jan Skovajsa, CEO společnosti MyTimi (mytimi.cz), která se investicemi mimo jiné zabývá. Investora oslovte opravdu až ve chvíli, kdy máte jasně promyšlenou strategii a přesně víte, čeho chcete dosáhnout. A zároveň jste si jistí, že investora opravdu chcete a nevyplatila by se vám spíše půjčka od banky.
„Vykazovat už byste měli i obraty nebo alespoň mírný zisk. To pro investora významně snižuje riziko a vám zlepšuje vyjednávací podmínky,“ dodává. Na to ostatně upozorňuje i Kateřina Pavlů, CEO společnosti StartupBox (startupbox.cz): „Myslete na to, že investor bude (dříve či později) chtít své peníze zpátky. Proto ho hledejte až ve chvíli, kdy budete vědět, že to, co chcete s jeho penězi dělat, dává smysl.“
I kdyby ještě existovaly Zlaté stránky, jednoduše byste ho v nich nenašli. Musíte si zahrát na soukromé očko a pátrat na vlastní pěst. Oblast číslo 1: Google. Promyslete si, jaké investory oslovíte, každý se totiž zaměřuje na něco jiného a volí i jiné způsoby financování. Někteří se zaměřují na startupy, jiní zase na zavedené firmy.
„Pokud jste na úplném začátku podnikání a chcete oslovit venture capital fondy (finanční prostředky sloužící k investování do rychle rostoucích projektů) a investory, kteří vstupují do mladých firem nebo startupů výměnou za podíl, je dost pravděpodobné, že budete ztrácet čas. Takových fondů je na trhu málo a většina z nich se zaměřuje až na startupy, které mají platící zákazníky,“ upozorňuje Kateřina Pavlů.
Co dál? „Poptejte se ve svém byznys okolí na reference či doporučení. Podívejte se na stránky investičních fondů, pošlete pitch a základní informace. Hledat můžete i na crunchbase.com nebo na LinkedIn, tam se zkuste s investorem propojit napřímo,“ nabádá Jan Skovajsa. Počítejte ale s tím, že vás čeká spousta práce a nejspíš z většiny schůzek (pokud si je vůbec domluvíte) odejdete s nepořízenou.
„Investoři mají obecně málo času, proto je dobré nepodcenit přípravu. K tomu vám mohou pomoci nástroje jako Pitch Deck nebo Lean Canvas,“ navrhuje Kateřina Pavlů. Pitch Deck je stručná prezentace vašeho byznys plánu, jíž využijete jak při oslovování napřímo, tak při zasílání přihlášek do inkubátorů či akcelerátorů, ale i jako přílohu v e-mailu, když budete žádat o schůzku.
Dokazujete tím hlavně to, že umíte o svém projektu mluvit stručně a jasně, což vždycky funguje. Lean Canvas zase pomáhá si rychle a efektivně utřídit představy o podnikatelském záměru a otestovat jeho funkčnost. Obě své prezentace obohaťte i o vizuální prvky, obrázky, grafy nebo čísla. Jeden tip navíc: Vraťte se zpět v čase a pusťte si pár dílů pořadu Den D, kde se podnikatelé a vynálezci snaží získat peníze soukromých investorů.
Chybovat je lidské (a odpouštět božské), jenže v tomto případě si to nemůžete dovolit. „Pozor si určitě dejte na matematické chyby v plánu, díry ve strategii a dochvilnost (ukazuje respekt a schopnost exekuce). Na e-maily odpovídejte rychle a nebuďte přehnaně sebevědomí, to investora odrazuje,“ upozorňuje Jan Skovajsa.
Určitě také nezaujmete projektem, který je jak vystřižený z pohádky od Disneyho: „Váš projekt by měl ideálně řešit problém běžných lidí a trh, na který cílí, by měl být dostatečně velký,“ dodává. Funguje to ale i obráceně. Stejně jako se investor rozhoduje, zda je váš projekt pro něj ten pravý, vy si promyslete, jestli se chcete na podnikání podílet právě s tímto člověkem. „Investor je takový manžel v byznysu. Taky nikoho nepožádáte na prvním rande o ruku, takže zjišťujte od ostatních a všímejte si stylu fungování od začátku komunikace,“ upozorňuje Kateřina Pavlů.
Našli jste svého pana Božského? Pak vězte, že tady vaše práce teprve začíná. Teď se od vás očekává, že budete makat a plnit cíle. Od investora určitě nečekejte, že vás bude vodit za ručičku a utírat vám slzy, když se něco nepovede. „Dobrý investor je především rádce, který předává svoje zkušenosti z jiných projektů a let podnikání. Připravte se proto na pravidelná setkávání, reportování výsledků a obhajování své práce. Pokud máte v plánu opravdu rychle růst, peníze budou za akvizici utraceny dřív, než se nadějete. Což znamená, že můžete jít rovnou hledat dalšího investora, kterého budete potřebovat za rok až dva,“ vysvětluje Jan Skovajsa.