Nesplněné deadliny a hora úkolů. Jak porazit prokrastinaci?
Foto: Getty Images
Foto: Getty Images
I přesto, že je to už nějakou chvíli, co se valná většina z nás vrátila zpět za kancelářský stůl či do lavic, boj s návratem do režimu může stále přetrvávat. Po několikadenním nicnedělání je zkrátka těžké vrátit se do zajetých kolejí a vrhnout se do nových úkolů s elánem. Odkládání povinností, sledování filmů či scrollování ovšem ničemu nepomůže. Jak tedy jednou pro vždy vyhrát boj nad prokrastinací?
S novým rokem zřejmě i většina z nás vytáhla nepopsaný diář, zvýrazňovače a nejrůznější samolepky, abychom si urovnali a naplánovali život na následující týdny či měsíce. Pečlivé vypsání povinností, deadlinů i příjemných věcí je na papíře, podtrženo a nyní chybí POUZE realizace.
Někdy (bohužel) ale hezky zorganizovaný diář nezaručí, že se na všechny úkoly vrhneme s chutí. Naší provinilosti z prokrastinace navíc nepřidávají ani namotivovaní kolegové, kteří se pustili do projektů s heslem - New year, new me. Samozřejmě je lidské, že ne každý den je chuť i síla pracovat a přemýšlet. Ve chvíli, kdy se nám ale začnou nedodělané povinnosti vymykat z rukou, mělo by nám v hlavě blikat pomyslné varovné světýlko.
Prokrastinace totiž může přerůst až v úzkost, depresi či jiné zdravotní potíže. Navíc, vidina nedodrženého deadlinu nemá pozitivní dopad na nikoho. Jak si tedy poradit s úkoly včas, abychom je nemuseli dělat za pět minut dvanáct?
V první řadě si na papír (sestupně) sepište úkoly, které musíte splnit jako první. Tím zaručíte, že nejbližší deadline budete mít hned na očích. Pomocí zvýrazňovačů si můžete navíc povinnosti označit podle obtížnosti, či zda se jedná o pracovní či školní úkol.
Jakmile máte vše hotovo, tak se zaměřte na první napsanou povinnost (pouze na jednu), kterou musíte co nejdříve vypracovat. Pomoci vám může rozdělení na části. Pokud totiž neuvidíte úkol jako celek, ale jen jeho dílčí části, budete se v něm jednak orientovat a navíc si práci lépe rozvrhnete.
Nikdo se nevydrží soustředit věčně, a proto je nezbytné, abyste si dělali během práce přestávky. Vyzkoušejte techniku Pomodoro - druh metody organizace času, kterou vyvinul Francesco Cirillo na konci osmdesátých let. Tato technika je založená na tom, že si rozdělíte práci na 25 minutové intervaly, které oddělíte krátkými přestávkami (cca 5 minut). Díky tomu budete mít čas si na chvíli odpočinout a podívat se na problém z jiné perspektivy. Nesahejte ovšem ihned po telefonu a raději si udělejte malé občerstvení nebo běžte na chvíli na čerstvý vzduch.
Pokud i tak bojuje s prokrastinací, a máte tendenci uchylovat se ke sledování Netflixu, změňte prostředí. Doma jsme totiž vystaveni celé řadě nepříznivých faktorů, které nás lákají k tomu dělat všechno, jen ne to důležité. V kavárně či v knihovně ovšem tyto elementy nejsou a budete se moci plně soustředit na práci (pokud nenarazíte na známého). #Let's go