Proč je byznys největším spojencem LGBT+ lidí u nás

TL;DR? Progresivní firmy suplují stát a zavádějí benefity narovnávající nerovnost v legislativě. Pomáhá jim s tím Pride Business Forum.
Text: Martin Váša 29. července 2023

Foto: Getty Images/Canva/Jan Houška

Symbolicky na letošní Mezinárodní den boje proti homofobii, transfobii a bifobii oznámila organizace Pride Business Forum, že rozšiřuje své aktivity a zakládá nadační fond. Nejenže tak bude dál pomáhat zaměstnavatelům s vytvářením bezpečného a spravedlivého pracoviště pro všechny, ale bude také moct posilovat i samotné LGBT+ osoby.  

Dnešní situaci u nás i misi Nadačního fondu Pride Business Forum přibližuje předseda jeho správní rady Czeslaw Walek.

Pride Business Forum se o rovnost LGBT+ lidí na pracovišti zasazuje už 12 let. Vnímáte za tu dobu velký posun k lepšímu?

Rozhodně. Když jsme začínali, tak na první konferenci Pride Business Fóra přišlo přibližně 50 lidí a většina z nich se ptala, proč toto téma řešíme, jelikož si jim nikdo na nic podobného stěžovat nechodí. Pak jsme jim ukázali statistiky, ze kterých vycházelo, že důvodem, proč si jim nikdo stěžovat nechodí, je možná to, že neprošli coming outem, tedy že skrývají svojí odlišnou vztahovou identitu. Dnes má organizace Pride Business Forum přes 66 členských firem a organizací, které reprezentují desítky, ne-li stovky tisíc zaměstnanců. Firmy suplují stát a zavádějí benefity narovnávající nerovnost v legislativě.  

Například?

Nabízí svým zaměstnancům třeba den volna na uzavření registrovaného partnerství nebo otcovskou také pro duhové rodiny. V řadě firem dnes také fungují tzv. LGBT+ vnitřní zaměstnanecké skupiny.

„Pomáháme firmám nastavovat takové prostředí, aby k diskriminaci nedocházelo."

Změnilo se i číslo lidí, kteří svou identitu v práci skrývají?

Ano, klesá. Dle průzkumu, který realizoval Vodafone mezi mladými lidmi, procento osob, které skrývají orientaci v prvním zaměstnání, je tuším o devět procentních bodů menší než před čtyřmi lety. V roce 2018 to bylo 47 % a loni 36 %.  

Která odvětví v této otázce nejvíce pokulhávají, a ve kterých je situace naopak nejblíž ideálu?

Abych řekl upřímně, tady mi statistická čísla chybí. Myslím si, že finanční sektor, do kterého spadají banky a pojišťovny, je u nás spíše konzervativní a téma LGBT+ lidí do svých strategií diverzity a inkluze nezahrnuje. Nemůžeme to ale úplně zobecňovat, například MONETA Money Bank nebo ČSOB jsou v této oblasti velmi aktivní. Také výrobní sektor je asi trochu méně aktivní než sektor telekomunikací nebo IT. V minulém roce jsme dělali průzkum ve veřejném sektoru a tam je situace nejhorší, co se diskriminace z důvodu odlišné vztahové identity týče, v ozbrojených složkách a sociálních službách. Nejlepší je na úrovni místní samosprávy a v kultuře.

Jak přesně Pride Business Forum bojuje proti diskriminaci v zaměstnání?

My pracujeme se zaměstnavateli, takže pomáháme firmám nastavovat takové prostředí, aby k diskriminaci nedocházelo, a pokud už k ní dojde, tak aby ji zaměstnavatel uměl řešit. Už jsem zmiňoval, že firmy mohou, a řada firem to dělá, přinášet rovné benefity. Protože u nás gayové a lesby nemohou vstupovat do manželství, tak nemají nárok na den volna na uzavření registrovaného partnerství, nebo na pohřeb tchána či tchyně, na doprovod partnera nebo partnerky do nemocnice atd. Firmy mohou tuto legislativní nerovnost napravit změnou interních předpisů. Naše platforma firmám radí, jak to udělat prakticky. Pomáháme a radíme, jak zřídit LGBT+ vnitřní zaměstnaneckou skupinu, která na pracovišti často funguje jako neformální poradna pro LGBT+ zaměstnance a zaměstnankyně, kteří mají potíže v zaměstnání.  

Na co se bude Nadační fond Pride Business Formu nyní soustředit?

Bude podporovat aktivity na posílení LGBT+ lidí zejména v regionech. Existuje mnoho malých zájmových skupin pomáhajících LGBT+ lidem, ale stát je bohužel finančně ani metodicky nepodporuje. Firmy se tedy rozhodly i v tomto stát suplovat a podílely se na vytvoření našeho nadačního fondu, který bude jako první a jediný podporovat LGBT+ projekty zacílené na pomoc a posílení LGBT+ lidí.

Co mohou dělat osvícení zaměstnavatelé, kteří třeba náš rozhovor čtou a chtějí pro své týmy vytvořit inkluzivnější pracovní prostředí?

V první řadě se mohou přidat k Pride Business Fóru, protože jsme jediná platforma, která toto téma řeší. A řešíme to prostřednictvím výměny dobrých zkušeností mezi zaměstnavateli, poskytování poradenství, školení i konzultací. Firmy nenajdou jiné místo, na kterém jsou takto koncentrované znalosti o tom, co mají dělat, aby se jejich LGBT+ zaměstnanci a zaměstnankyně cítily na pracovišti dobře.

Firmy by měly vyrovnat v rámci interních předpisů benefity, aby k nim měli přístup také LGBT+ zaměstnanci a zaměstnankyně. Měly by své zaměstnance a zaměstnankyně také v tématu LGBT+ proškolit. Zaměstnavatelé by měli mít jasné a transparentní a bezpečné postupy na nahlašování diskriminace a takové případy by měli briskně řešit. Ostatně na našich stránkách naleznete desatero pro inkluzivního zaměstnavatele, určitě doporučuji si to přečíst.   

Více na pridebusinessforum.com.

Objednejte si předplatné Cosmopolitan

Časopis Cosmopolitan
Předplatné