Trend 21. století: Být cool už není cool

Aneb zajímá vás pořád ještě společenský status?
Text: Linda Kasíková 22. listopadu 2022

Foto: Unsplash (Taylor Heery)

Zákulisí Hollywoodu má novou povinnou četbu. Stala se jí kniha W. Davida Marxe Status a kultura: Jak naše touha po společenském postavení vytváří vkus, identitu, umění, módu a neustálou změnu (Status and Culture: How our desire for social rank creates taste, identity, art, fashion, and constant change). Agenti slavných celebrit knihu studují proto, aby pochopili, jak modelovat své hvězdy v době, která o hvězdy přestává mít zájem. Módní stylisté se z ní snaží dedukovat, jak předvídat trendy v době, která je tak rychlá, že se trendy ani nestíhají mezi lidmi usadit. Trendsetteři si díky knize potvrzují důležitost své role originálních tvůrců a ti, kteří se nechtějí nechat ovlivňovat většinovou společností, v knize našli popis toho, jak funguje psychologie společenského statusu. Podle W. Davida Marxe naše touha po společenském postavení rozhoduje o mnoha aspektech našeho života. Když si  ráno u skříně vybíráte, co si vezmete na sebe; když si v kavárně objednáváte latté; když přemýšlíte, kam pojedete na dovolenou… Že vás se touha po určité příčce na společenském žebříčku netýká? Nejspíš jste podlehli poslednímu trendu: Být cool už není cool.

Definice pojmu status:
Status odráží pozici jednotlivce v rámci společenské hierarchie. Čím vyšší příčka, tím lépe se k nám společnost chová. Proto se všichni snažíme dosáhnout vyššího statusu – i když leckdy opatrně, abychom neohrozili své momentální postavení.

Musíme být všichni originální?

Ještě před pár lety byla originalita tím jediným, o co byste měli usilovat. „Buďte sví za každou cenu!” bylo hlavním heslem doby. Ne všichni po originalitě touží, a některým je tento tlak dokonce nepříjemný. Dnes se začínají ozývat ti, kteří vidí hodnotu v opačném přístupu: Hladce zapadnout.

Originalita je důležitá, ale ukazuje se, že aby se nápad mohl stát trendem, potřebuje k rozvoji čas. Ve společenské hierarchii se „ti nahoře” snaží odlišit exkluzivními volbami, které „ti dole” pak kopírují, a když si novinku zcela osvojí, přijdou ti nahoře s něčím novým. Jinými slovy, vy možná sledujete Kim Kardashian, ale KK skoro určitě nesleduje vás (sorryyy).

Internet však tento klasický model narušil a inovace jsou absorbované společností tak rychle, že už ani nestíhají být považovány za inovaci. Dnes už skoro všichni víme, jak elity žijí (dokonce nám to samy předvádějí), ale také máme mnohem snažší přístup k možnostem, jak je napodobit. „Ti nahoře” tak nemají čas propagovat určitý trend dost dlouho na to, aby působil autenticky. Zatímco jedni se snaží vyjít frenetickému tempu vstříc, druzí reagovali přesně opačně: vzdali se trendů třeba tím, že se drží jednoho konzervativního looku (tričko + džíny).

Je ve 21. století všechno méně „cool”? Ano. Rychlost, rozmanitost a fragmentace internetu na tolik bublin a subkultur znamená, že nic už není cool ve velkém měřítku jako dřív (proto má generace vašich rodičů pocit, že „je něco špatně”). Zatímco jedni oplakávají fakt, že s touhou být cool zmizí ze společnosti i obrovská kreativita, druzí cítí úlevu, protože „být cool” na ně působilo skoro jako nátlak. Možná, že když se vzdáme touhy vyčnívat za každou cenu, začneme spíš než naše rozdíly víc vnímat to, co máme společné. Najdeme ale nové cesty, kterými bude proudit stylistická a umělecká kreativita? Máte-li nápady, sem s nimi.

Objednejte si předplatné Cosmopolitan

Předplatné