Chci, aby byla matcha zábavná, říká zakladatelka Atomic Matcha Linh Pham

GIRLBOSSING 1.01 – nový matcha spot in the game!
Kateřina Vášová 7. října 2024

Foto: Kateřina Vášová

Když se zamyslíme nad podzimem, řada z nás si ho nedokáže představit bez procházek s kamarádkou, ideálně s kelímkem kávy v ruce. Možná je to způsob, jak si trochu zromantizovat život v období, kdy se vracíme do školy, do práce, kdy jsou dny čím dál tím kratší a malé radosti čím dál tím důležitější.

To, že je matcha v posledních letech trendy, víme snad už všichni. Kromě své lákavé barvy má i pozitivní vliv na naše zdraví. Matcha podporuje detoxikaci organismu, zlepšuje koncentraci a poskytuje dlouhotrvající povzbuzení. Na rozdíl od kávy se kofein z matchy uvolňuje pomaleji, což vede ke stabilnějšímu a déle trvajícímu účinku, zatímco účinek kofeinu z kávy nastupuje rychleji, ale trvá kratší dobu.

Popularita matchy stále roste, a i díky tomu vznikají nové specializované podniky. Ke konci léta se otevřel nový růžový matcha spot v pražském Karlíně, Atomic Matcha.

Cosmo mělo navíc možnost udělat rozhovor s osobou, která za ním stojí. O začátcích podnikání, nápadech, matche a o tom, na co ji nikdo nepřipravil. Rozhovor s Linh Pham, majitelkou karlínského království matchy. Let’s spill the matcha tea…

Matcha se zdá být v posledním roce trendy ještě o něco více než předtím. Jak vznikl nápad a co tě vedlo k tomu, otevřít si vlastní matcha podnik? 

V době, kdy jsem se rozhodla podnik otevřít, na české scéně žádný takový podnik ještě nebyl. V zahraničí toho už bylo spoustu, ale na našem trhu ještě nic. Když jsem ochutnala v zahraničí opravdu kvalitní matchu, byla jsem nadšená. Říkala jsem si: „Ty jo… na tom něco je!“ Pak jsem se vrátila do Prahy a skoro kdykoliv jsem si v nějaké kavárně dala matchu, chutnala jako sušené seno (smích). Matcha bývá často na menu jen jako doplňková nabídka, a přestože zde jsou kavárny, které odebírají kvalitní matchu, před rokem a půl, když se tento nápad zrodil, tady ještě nebyl samostatný podnik zaměřený výhradně na matchu. Měla jsem také vždycky sen otevřít si vlastní podnik, třeba malou kavárničku, a tímto způsobem jsem si ho mohla splnit a zároveň přinést na trh matchu, která nechutná jako trávník (smích).   

Jak vlastně poznáme kvalitní matchu? 

Existují dva hlavní indikátory. Prvním je barva, která by měla být jasně sytě zelená. Jakmile uvidíte zelenou se žlutými tóny, jedná se o matchu nižší kvality (brat green?!). Druhým indikátorem je chuť – matcha by neměla být přehnaně trpká a hořká. Přirozeně má v sobě hořkost, protože stále mluvíme o čaji, ale hořkost by nikdy neměla převažovat.  

Máš nějaký tajný recept? 

To, co tady mám, není tajné, všechno je hodně transparentní. Pokud jde o drinky, připravuji je přímo na objednávku a zákazníci vidí, co do nich dávám i jak se matcha správně připravuje, pokud by si ji někdy chtěli pořídit domů. 

Takže zatím žádné tajné recepty? 

Zatím žádné tajné recepty.

Na co se můžeme těšit v budoucnu?

Chci, aby byla matcha zábavná. Každý měsíc bych chtěla mít jednu limitovanou příchuť. Například v říjnu to bude pumpkin spice (zkoušela jsem a mohu doporučit 15/10) a další měsíc zase levandule s CBD olejem. 

Abychom se uklidnili v období podzimních depresí? 

Tak nějak, bude to antidepresivní matcha!  

Co je gro tvého podniku? 

Mým cílem je prezentovat matchu jako běžnou věc – aby se lidé naučili pít matchu stejně jako pijí kávu. Chci, aby chodili na matchu s kamarádkami stejně jako chodí do Starbucksu. Proto se také snažím nabízet atraktivní příchutě, které jim třeba začátky pití matchy zpříjemní. Často se mi stává, že přijde někdo, kdo matchu nikdy předtím nezkoušel. 

Jak na matchu pak teda poprvé reagují? 

Většinou jsou překvapení, že jim chutná. Například Strawberry matcha je opravdu oblíbená kombinace, u které mi snad nikdo neřekl, že mu nechutnala.    

Na co tě nikdo nepřipravil, nebo co tě překvapilo jako novou podnikatelku?

Všechno mě překvapilo a na nic mě nikdo nepřipravil (smích). Neexistuje žádný manuál, jak si otevřít podnik. Nikde není seznam toho, jaké úřady je potřeba obejít a co všechno zařídit. Pokud člověk nemá známé v oboru, je to šíleně náročné, a přijde mi, že se o tom moc nemluví. Důležité je najít ty správné lidi a skutečně prožít tu full experience.

Jak se cítíš jako businesswoman? 

Ještě si na to zvykám. Když někdo přijde a ptá se, zda je tady majitel, mám tendenci se rozhlížet, než mi dojde, že jsem to vlastně já (smích).

Chodíš na matchu i někam jinam? 

Poslední měsíc nechodím nikam a jsem jen tady. Ale předtím jsem chodila a ochutnávala v různých podnicích. 

Velmi důležité – matcha nebo káva? 

Matcha. Obviously.  

Co si myslíš o dirty matcha, tedy kávě s matchou? Zdá se to být docela kontroverzní téma… 

Nemyslím si o tom nic špatného. Někdo může říct, že matchu „ničím“ tím, že do ní dávám sirupy a pyré – vždy tu budou puristé, kteří mají rádi jen čistou matchu, a naproti nim lidé, kteří rádi zkoušejí netradiční kombinace. V nabídce mám extra espresso shot pro ty, kteří to mají rádi, ale zatím si to objednali jen cizinci.

Kateřina Vášová

Kateřina Vášová

@katerinavasova

Chodící moodboard, co neumí nic nedělat. Fotografka a módní enthusiastka, co ocení dobrou kávu a matchu.

Objednejte si předplatné Cosmopolitan

Časopis Cosmopolitan
Předplatné