Dunkin’ je pod palbou kvůli reklamě na letní drink, a zase jde o genetiku
Foto: Dunkin
Foto: Dunkin
Reklama propagující nový letní nápoj Golden Hour Refresher od Dunkin' ukazuje Gavina Casalegna, hvězdu seriálu The Summer I Turned Pretty, jak se sebevědomě dívá do kamery a říká: „Tenhle opálený odstín? Genetika. Právě jsem si nechal udělat barevnou analýzu. Zlaté léto, doslova.“
Reklama přišla jen pár dní po ostře kritizované kampani American Eagle se Sydney Sweeney, kde si veřejnost také všímala spojení krásy s genetikou. Podle mnohých komentářů už nejde o náhodu, ale o nebezpečný trend, kdy se značky snaží lidem podsunout, co je ideální barva pleti a vzhled. Na Redditu a TikToku se rozjela vlna bojkotu značky. Jeden z komentářů zněl: „Tahle reklama je super efektivní způsob, jak mě odradit od Dunkinu navždy.“
Jak ale připomíná PageSix, tak na druhé ale zaznívají i střízlivější hlasy. Podle některých jde o typický letní marketing s trochu nevhodnou nadsázkou. Gavin Casalegno má zkrátka "zlatý typ pokožky" v populárních barevných analýzác a reklama si z toho jen lehce utahuje. Žádná hlubší ideologie v tom podle nich není. Navíc nápoj má oranžovo-zlatou barvu, celá reklama je stylizovaná do západu slunce a má odlehčenou atmosféru. Zkrátka "golden hour", doslova i obrazně.
Jak už bylo zmíněno, tak před pár dny se do podobné (a mnohem více vyostřené situace) dostala i značka American Eagle, když zveřejnila kampaň se Sydney Sweeney. V ní herečka stojí před billboardem s nápisem „Sydney Sweeney has great genes“ („Sydney Sweeney má skvělé geny“), který následně přepsala na „jeans“ („džíny“) a dodala: „My jeans are blue.“ Na první pohled neškodná slovní hříčka.
Jenže kombinace blond vlasy, modré oči, "skvělé geny" a americká značka? Výsledkem je obvinění z propagace eugeniky. Kritici reklamu interpretovali jako podporu rasové nadřazenosti. Obě kampaně přitom spojuje jedna věc, a to spojení krásy s genetikou. A to je téma, které ve veřejném prostoru rezonuje citlivěji než kdy dřív.