Režisérka Émilie Diatta o lásce k filmu

Přečtěte si pokračování rozhovoru, který najdete v našem dubnovém vydání.
Martin Váša 26. března 2024

Émilie Diatta nedávno představila svůj nový short movie Cléo & Léo v hlavních rolích s Anaëlle Duguet a Kevinem Diasem. (Pokud uvažujete, odkud ho znáte, nejspíš z Emily in Paris, není zač!) Snímek je osvěžujícím milostným dopisem adresovaným kinematografii. Dvojici svede dohromady společná láska k filmu. Dokonce se jako postavy na plátně oblékají a vlastně jsou pořád v roli. Co se ale stane, až jednoho dne hrát přestanou?   Odpověď pochopitelně neprozradíme, zato přinášíme pár jiných…  

Émilie, máš nějaké unpopular opinion týkající se sledování filmů?  

Když jsem sama, užiju si film víc, takže chodím do kina v 95 % případů sama.  

Říkala jsi, že se nemůžeš dočkat, až zajdeš do kina na Chudáčky a Daaaaaalí, ale i streamovací služby premiérují jeden slibný titul za druhým. Těšíš se na některý obzvlášť?  

Hot také: Nemyslím si, že by se filmy měly premiérovat na streamovacích platformách.

A dívala by ses na film na telefonu?  

NE! Úpěnlivě prosím, běžte do kina.  

Který snímek se podle tebe často podceňuje?  

Ed Wood. Naprosté mistrovské dílo, o kterém ale nikdo neví.  

A který se naopak naprosto přeceňuje?  

Léon. Necítila jsem se z něj dobře.  

Jaký je tvůj modus opernadi coby režisérky?  

Miluju celý filmařský proces, ale ať už jde o kterékoliv stádium, jsem ráda připravená. Vždycky mám po ruce přichystáno milion dokumentů, storyboardů, moodboardů, inspirace…

Co máš na krátkometrážních filmech nejraději?  

Miluju, jak s nimi můžeš během deseti minut vytvořit úplně nový svět.  

A kteří režiséři a které jejich filmy jsou tvoji favorité?  

Těžko se mi vybírá. Miyazaki a Cesta do fantazie, Fellini a Osm a půl, Damien Chazelle a La La Land, Jacques Demy a Slečinky z Rochefortu, Lynch a Mullholland Drive… Nemůžu se rozhodnout…  

Napadá tě film, co ti naprosto změnil život?  

Tohle je těžká otázka. Jen jeden?   Ano.   Je jich tolik…. Velká nádhera od Paola Sorrentiho. Vzpomínám si, jak jsem si říkala, že tohle je kinematografie. Film vykresluje ten přesný pocit prázdnoty, který během života člověk zažívá, a to i na vrcholu úspěchu. Uvědomila jsem si díky němu, že si všichni procházíme tím samým, zpochybňujeme naše právo být tu i naše životní touhy.

Martin Váša

Martin Váša

@martinvasa

Spisovatel se syndromem podvodníka, latentní florista, extrovertní introvert, milovník kávy a časných rán.

Objednejte si předplatné Cosmopolitan

Časopis Cosmopolitan
Předplatné