Nepotřebuje váš outfit pracovní smlouvu?
Foto: Imaxtree, Getty images
Foto: Imaxtree, Getty images
Také vám v poslední době přijde, že se v módě začíná dít sice jemná, ale pozorovatelná změna, při níž se „outfi ty posilněné dávkou dopaminu“, které jsme vídali během pandemie, nahrazují něčím více pragmatickým? Ano? Jsem rád, že v tom nejsem sám. Zásluhou trendu commuter core, který snadno najdete i pod hashtagem #backtooffi ce, jsme konečně vyměnili vysoké platformy za tenisky adidas Samba, Salomon či pohodlné balerínky třeba z aktuální kolekce domu Alaia. Značky jako Bottega Veneta či Norma Kamali zařadily do svých kolekcí funkční džínovinu a celkem nepraktické mikro kabelky jsme nahradili prostornější alternativou od labelu Ferragamo. Jisté totiž je, že oblečení v našem šatníku musí fungovat i mimo pracovní dobu.
Nejnovější studie prokázaly, že nepohodlné oblečení negativně ovlivňuje kognitivní nastavení člověka. A co že to v praxi znamená? Vzhledem k tomu, že se naše životy v posledních letech stávají stále hektičtějšími, nemůžeme si dovolit plýtvat energií na přemýšlení, jak nepříjemně se v daném outfi tu cítíme. Funkční móda má jed no duše smysl a potenciál. Jinými slovy: Ať žijí cargo kalhoty! (Ty stylové, samozřejmě.)
Ostatně, jako všechno, že? Skutečnost, že dnešní generace budoucích lídrů (ať už se jedná o jakékoli odvětví) má na svém denním seznamu mnohem více aktivit než jen práci za stolem od devíti do pěti, už není žádným překvapením. Říkají: „Work hard, play harder.“ Stejně jako kabelky z jarní kolekce značky Miu Miu, doslova nacpané až po okraj osobními předměty a ověšené přívěsky (pro štěstí a lepší karmu, hádáme). Módní editoři tleskali a jejich příspěvky na sociálních sítích byly vítány velkým uznáním od všech, kteří mají ve své „kabelce“ speciální místo i na notebook, rychlý oběd nebo tenisky do posilovny. A je toho mnohem víc…
Spojení streetwear značky Carhartt a domu Sacai či kalhoty z dílny Attico s přesvědčivě velkými kapsami, jež se staly tak populárními, že je label představuje v nových variantách a barvách téměř každou sezonu. Za zmínku stojí i kabát od značky Loewe s vestavě nou ramenní taškou určený pro pendlující ženu, která zřejmě nemá čas obléct si svrchní oděv a popadnout kabelku. Pokud se vám zdá, že návrháři začali upřednostňovat způsoby oblékání, jež tak trochu refl ektují celé to „zmatené“ dění kolem nás, nejste daleko od pravdy. V praxi ovšem přemýšlejí o funkčním oblečení, které zvládne váš nabitý pracovní kalendář na jedničku s hvězdičkou včetně cesty do práce a zpět domů bez nudného kancelářského klišé…
Vzpomenete si na scénu z fi lmu Podnikavá dívka z roku 1988, kdy se Tess McGill přezouvá z tenisek do lodiček? Dnes to můžeme považovat za „cool“ moment, dříve ovšem existovala velmi omezená představa o tom, co je pro pracující ženy přijatelné. Většinou se oblečení při způsobovalo mylné domněnce, že přijetí pánských oděvů pomůže ženám k tomu, aby byly v pracovním prostředí vnímány jako rovnocenné mužům, což vedlo k termínu power dressing – nepohodlné interpretaci pánského oblečení s páskovými saky a úzkými sukněmi.
Osmdesátá léta jsou pro mnohé módní domy inspirací i v současnosti, avšak s malou změnou: otázkou feminismu a postavení žen. Stále více návrhářů vytváří oblečení s porozuměním tomu, jak se ženy potře bují a chtějí oblékat právě teď – rovnici, která zahrnuje pohodlí, eleganci a funkčnost. Myšlenka, která zapadá do našich životů, tak zůstává tématem minimálně do letošního podzimu. Díky za to.
Podobně jako vaše pracovní smlouva, má i commuter core svá vlastní (libovolně uchopitelná) pravidla, která oceníte možná víc než ovocný koš nebo přeslazené cappuccino do plastového kelímku. Trend, který klidně můžete nazývat i „back to work“, má hned několik pozitiv.
Tím největším je jeho multifunkčnost, jež v praxi znamená, že si přes svou oblíbenou mikinu přehodíte elegantní sako, přidáte kalhoty v baggy střihu a tenisky (protože lodičky máte už v kabelce s sebou). Pokud možno v neutrálních, k sobě pasujících odstínech… A voila – model, v němž přežijete svůj pracovní den, je na světě. Díky kolekcím módních domů Givenchy, Acne Studios nebo Gucci, které můžete brát jako inspiraci, vytvoříte outfi ty, co v sobě skrývají core, ale i kapku osobnosti. Tak do toho!