Timeless denim: Jak šel čas s nesmrtelnými džíny?
Foto: Getty Images/Jan Houška
Foto: Getty Images/Jan Houška
Denim už desítky zůstává jedním z nejuniverzálnějších a nejvyhledávanějších materiálů na trhu. I přes řadu jiných inovativních kousků se totiž etabloval do společnosti a přizpůsobil se designem i technologií vyvíjejícím se trendům. I tak zůstal ovšem nadčasovým kouskem, který zaujímá místo v našem šatníku a je jedno, zda se jedná o zvonáče či skinny jeans.
Jako tomu bývá i u jiných tkanin, tak se ani u denimu řada historiků neshodne na tom, na jakém místě vznikl. Obecně se zastává názor, že byl vynalezen ve francouzském městě Nîmes, a to souhrou náhod. Během neúspěšného pokusu o replikaci bavlněné tkaniny známé jako `jeane`, pojmenované podle italského města Janov, se totiž tkalcům podařilo vyvinout jedinečnou a pevnou tkaninu vyrobenou v keprové vazbě nazývanou Serge de Nîmes (v překladu "kepr z Nîmes”).
Ta byla posléze barvena jedním z nejstarších modrých barviv - indigem. Jedná se o přírodní barvivo, které je získávané z listů stejnojmenné rostliny. Díky tomuto postupu se tak zaručilo, že látka zůstala na druhé straně bílá. Indigo, které se stalo vysoce ceněným zbožím, bylo však velmi drahé, jelikož vývozci na něj uvalovali vysoká daňová cla. Koncem 19. století tak německý chemik vyvinul syntetické indigo, které bylo mnohem levnější a s dlouhodobějším účinkem.
A jaká značka dominuje na trhu už přes jedno století? Společnost Levi Strauss & Company založil německo-židovský imigrant Levi Strauss, který se přestěhoval do San Francisca během kalifornské zlaté horečky v roce 1853, a v rodinném obchodě Levi prodával mnoho výrobků včetně dovážené pevné tkaniny - denimu. Právě tu kupoval jeden z jeho zákazníků, krejčí Jacob Davis, který z ní vytvořil kalhoty uzpůsobené na těžkou práci (toho docílil mimo jiné i tím, že přidal kovové nýty). Davis mu navrhl později spolupráci a oba muži si nechali již zmíněný nýt patentovat, přičemž ho začlenili i do designu kalhot a reklam společnosti. Výroba džínových kombinéz byla zahájena v 70. letech 19. století a první džíny společnost vytvořila v 90. letech téhož století.
Levi Strauss & Company na trhu od začátku dominovala, jelikož neměla de facto žádnou větší konkurenci. Teprve až začátkem 20. století se začali na trhu objevovat rivalové jako například firma Wrangler (1905) a Lee (1911).
Na počátku 20. století se džíny staly oblíbeným kouskem, který nosili kovbojové, horníci či farmáři. Denim měl totiž mnoho výhod - byl levný, odolný a pevný. Ikonické modré kalhoty se tak staly symbolem pracujících mužů. Během války výroba denimu klesala, jelikož nebyl dostatek materiálu na jejich výrobu. Kromě poklesu výroby se však změnilo i jejích vnímání.
Kalhoty už totiž nebyly koncem války spojovány s pracovními oděvy, nýbrž s volnočasovou módou. V 50. letech se tak stal denim velmi oblíbeným a začala jej nosit i mladší generace. O větší popularitu džín se pak zasadil i James Dean nebo Marlon Brando. Ti džíny oblékli v několika filmech a jak tomu bývá, tak každý chtěl tehdejší idoly napodobit…
Ani džíny neminula hippie éra a symbolickým střihem této doby se staly zvonáče, které jsou populární dodnes. Koncem 50. let se džíny začaly spojovat navíc také s rebelstvím a studenti, kteří začali nosit džíny i na vysokých školách, tím docílili toho, že se z denimu stala neoficiální “uniforma protestů”. Mladí si své kousky přizpůsobovali jejich individuálnímu střihu a zdobili si je tak například flitrami či výšivkami.
Zvonáče se staly postupem času ovšem populárními a tento střih se rozšířil také do Evropy, čímž přestal být spojován s hnutím hippies, a stal se z něj opět kýžený volnočasový střih. Osmdesátá léta pak byla ve znamení pronikání do subkultur, kdy zářným příkladem jsou ripped jeans. Protipólem pak bylo zařazování džín módními návrháři do svých kolekcí. Značky jako Calvin Klein a Armani poprvé uvedly na trh značkové džíny a zahájily tak éru prémiového denimu.
Devadesátá léta kopírovala tehdejší velmi populární hip hop éru, během které se objevily námi známé baggy jeans. A tomuto trendu holdovaly i známé popové skupiny jako Spice Girls či Destiny's Child. Mnohem pronikavějším trendem však byly legendární bokovky! I přesto, že mnohdy vůbec nelichotily postavě a vykukovalo z nich i spodní prádlo, patřily do šatníku všech dospívajících včetně Paris Hilton.
A jak to vypadá s denimem nyní? Pravděpodobně nelze určit střih, který by definoval 20. léta 21. století. Na trhu najdeme jak skinny jeans, tak i boyfriend, mum či baggy jeans, ale také klasický zvonový střih. S postupem let je tak spíše vidět vývoj nových forem "udržitelného" denimu, jelikož výrobci reagují na poptávku spotřebitelů po ekologických tkaninách i ekologicky šetrných výrobních procesech.
@lindasvobodovaa
Milovnice pomalých rán s flat whitem v ruce, dlouhých
procházek zakončených dobrým jídlem a cestováním do přímořských destinací.