Nastal konec mikrotrendů? Móda zpomaluje a lidé se vrací k vlastnímu stylu

Svět módy byl poslední roky naprosto posedlý rychlými trendy – TikTok a Instagram zaplavil doslova módní chaos a každý měsíc, někdy i týden, jsme hltali nový „must-have“ kousek. Ale co když to všechno pomalu ale jistě končí? Mrk, mrk, jak se mají skinny jeans?
Jan Houška 25. března 2025

Foto: GettyImages

V posledních měsících jsem si nemohl nevšimnout jedné věci, a to, že veškeré trendy, které mi vyskočily na for you page, ať už na TikToku nebo Instagramu, na ni nevydržely příliš dlouho. Někdo vždycky zahlásil něco o tom, že se tenhle nebo támten kousek vrací do módy, ale vlastně se tak nikdy nestalo. Jasně, pár lidí to vyneslo, ale jinak ticho po pěšině. Vypadá to tak, že mikrotrendy přestávají mít sílu a nahrazuje je návrat k udržitelnosti a osobitému stylu... 

Vzestup a pád

Mikrotrendy – krátkodobé módní pobláznění, které exploduje na sociálních sítích a stejně rychle mizí – měly v posledních letech módní svět pevně v rukou. Pamatujete si, jak minulý rok všichni nosily adidas Samba, fotbalové dresy, motorkářské bundy, kovbojské kozačky, brýle od Miu Miu? Jasně, že pamatujete. Bylo to všude. Hlavně na sociálních sítích.

Ale něco se mění. Podle Vogue Business ale síla mikrotrendů oslabuje, protože lidé začínají být unavení z neustálého honění za tím, co je „trendy teď“. Namísto slepého následování virálních výstřelků se víc zaměřují na věci, které mají delší životnost. A hlavně na svůj vlastní osobitý styl.

Móda ničí planetu a my víme

Jedním z důvodu, proč mikrotrendy upadají bude i to, že si mladší lidé uvědomují, že planetu máme pouze jednu. Fast fashion je jedním z největších ekologických problémů současnosti. Každý nový trend znamená tuny nového oblečení, které se vyrábí v nelidských podmínkách a za pár měsíců končí na skládkách. Tahle změna musela přijít – někteří z nás si začínají uvědomovat, že módní průmysl je fakt obří ekologický průšvih, a proto se od jednorázových trendů pomalu odvrací.

It's Time For Your Personal Style, Baby

Možná je čas si uvědomit, že nepotřebujeme sociální sítě, aby nám říkali, co máme a nemáme nosit. Co když nejlepší outfit není ten podle nejnovějších trendů, ale ten, co opravdu odráží naši osobnost? Stále víc lidí se odvrací od algoritmů a raději investuje do věcí, které jim sedí a vyjadřují jejich osobnost. Osobní styl se tak stává důležitější než hon za tím, co je právě „in“.

Co bude dál?

Pokud mikrotrendy opravdu končí (a já doufám, že jo), znamená to, že móda se konečně vydává trochu smysluplnějším směrem. Menší tlak na neustálý nakupování, větší důraz na kvalitu a věci, které nás budou bavit trochu dýl než jen jedno léto. To by dávalo smysl, ne?

Jan Houška

Jan Houška

@yanhoechka

Milovník skandinávské kinematografie, americké literatury, italské gastronomie a cestování vlakem po českých luzích a hájích.

Objednejte si předplatné Cosmopolitan

Časopis Cosmopolitan
Předplatné