Anatomie úspěchu*. Seznamte se s Janem Trkalem

*Protože jestli není úspěch, když můžete dělat, co vás baví, pak nevíme, co ano.
Text: Martin Váša 1. října 2019

Foto: Vojtěch Veškrna; produkce: Ivona Petružálková

Já jsem úplný antipodnikatel,“ směje se Jan Trakal (38) a v jeho hlase je slyšet nepatrný náznak pýchy. Právem. Navzdory tomu, že nestudoval oděvní návrhářství, rozhoduje se na základě intuice a jeho směřování neudávají čísla, ale estetická vize, se mu totiž podařilo vybudovat oděvní značku, co budí touhu napříč generacemi a životním stylem.

Setkáváme se v jeho zbrusu nové dílně spojené se showroomem v Nerudově 24. Nenechte se zmást turistickou adresou. Značka Alois Ficek je dokonalým protijedem na všechny ty obchody, kolem kterých (jak Honza trefně říká) stačí projít a vypálí vám oči. „Myslím, že je to do jisté míry hrdinský čin, otevřít si obchod právě tady a napadnout tím ten místní kolorit. Neopékat buřty a trdla pro lidi, kteří si jdou jen k Hradu vyfotit Prahu a pak se vracejí dolů na tramvaj, pohled upřený do telefonu, a nevnímají své okolí.“ I proto je vděčný, že se o přízemní prostor pod jeho dílnou, dosud se zatemněnými okny do ulice, bude brzy dělit s Lenkou Vackovou.

Ta je zakladatelkou Textile Mountain, textilní galanterie a opravárny, jejíž sortiment se skládá z nevyužitých skladových zásob. Dokonalý match k Honzově tvorbě, z velké části postavené na recyklaci a upcyklaci. (Pokud přece jen pod značkou Alois Ficek vznikne něco nového, zpravidla jde o parafrázi osvědčeného designu ze 20. let minulého století. Naprosté novotvary byste tu hledali marně.)

Tahle kombinace udržitelnosti a jistého staromilství, nebo lépe řečeno touhy přenést do současnosti, co v minulosti dávalo smysl, se Honzovi stala ingrediencí úspěchu. A pro své zázemí si proto nemohl vybrat lepší lokalitu. Skoro se chce říct, že se Nerudovce díky tvůrčí komunitě, která zde vzniká (třeba ševkyně Aneta Gretzová má dílnu, co by kamenem dohodil), blýská na lepší časy. „Rádi bychom tu s Lenkou po celý rok pořádali různé akce, workshopy s textilem a pop-upy,“ dodává designér.

S Lenkou ho nepojí jen podobný úhel pohledu, oba také vystudovali UMPRUM. Honza ilustraci pod vedením Juraje Horvátha. A třebaže tohle řemeslo miluje a stále ilustruje knihy (naposledy Nožičku a Wohryzek Marka Tomana), neměl pocit, že by se jím mohl uživit, a tak ho jen posunul jiným směrem, do oděvní značky pojmenované po jeho dědečkovi.

Co na tom, že toho o podnikání příliš neví? Jak mi jednou pověděl, na UMPRUM prý chybí obor Peníze, který by začínající umělce naučil nacenit si práci. Osvojil si dovednost za chodu? Ano i ne. „Z toho předmětu bych nejspíš pořád nedostal ani zápočet!“ Zato má něco jiného, neméně cenného: Věří, že když se mu představu podaří přetavit v realitu, lidem se to bude líbit. Značku Alois Ficek, původně zamýšlenou jako diplomovou práci, představil během Lemarketu v roce 2018. Jeho prvním produktem se stala plátěná taška, pro niž jako vzor posloužil americký kbelík na uhlí z první poloviny minulého století. Dodnes je taška jedinou věcí, kterou dovede od základu vyrobit sám, ale jeho sortiment se rychle rozrůstá. Stejně populární jsou taky jeho svetry z měkounké dánské vlny. „Vycházejí z propínacích svetrů jménem cowichan, jaké ručně pletli kanadští Indiáni.“ S jejich realizací mu pomáhá malá pletárna na Moravě.

A to bude pravděpodobně další z dobrých předpokladů k tomu, aby se vám dařilo – schopnost obklopit se talentovanými lidmi, kteří sdílejí vaši vizi. Mezi nimi má své čestné místo Natalia Burlutskaya. Před válkou v Charkově vedla butik s osmi švadlenami, dnes pracuje v butiku Gonza, jak Honzovu značku v žertu přezdívá… „Dovede mi na rovinu říct, že jí něco přijde dob­ré nebo ne, toho si vážím.“ Právě teď spolupracují na kolekci šatů, půjde o variace na westernové kankánové šaty, každé ušité ze čtyř až pěti flanelových košil.

Další nepostradatelnou pomocnicí je výšivkářka Pavla, pro kterou nic není problém a nic ji nevyvede z míry. Nenechá se zastrašit ani tím, když si Honza usmyslí, že chce lebky a další motorkářské motivy vyháčkovat, nebo když ho napadne signature plátěnku uplést. Kouzlo Fickova ateliéru je mimo jiné v tom, že koření tradiční řemesla špetkou punku. Jan Trakal – módní návrhář bez průpravy, antipodnikatel, co by mohl mít MasterClass o podnikání. Inspirujete se?

Jan Trkal (38), designér a zakladatel značky Alois Ficek

Jan zamýšlel svou značku Alois Ficek původně jen jako diplomku na UMPRUM, kde vystudoval ilustraci.

Objednejte si předplatné Cosmopolitan

Časopis Cosmopolitan
Předplatné