Krásnější, nebo jen chytřejší marketing? Psychologie beauty průmyslu
Foto: Getty Image
Foto: Getty Image
Asi to znáte: Oblíbený make-up, který dokonale sedí, má najednou novou "vylepšenou" verzi". Kosmetické značky zkrátka vědomě vytvářejí iluzi pokroku, aby nás přesvědčily, že to, co máme, už není dost dobré. Tenhle princip se nazývá plánované zastarávání a používají ho nejen technologické firmy, ale právě i beauty průmyslu, jak popisuje Psychology Today.
Vidíte na TikToku, jak si všichni aplikují nové supr čupr „miracle serum“, a najednou ho taky potřebujete. Beauty průmysl mistrovsky využívá FOMO efekt (Fear of Missing Out) – tedy strach, že bez určitého produktu přicházíš o něco zásadního. Podle studie Harvard Business Review až 60 % impulzivních nákupů vychází právě z tlaku sociálních sítí.
A to není všechno. Existuje spoustu dalších psychologických triků v rámci reklamních kampaňí, které využívají tzv. "umělý nedostatek". Značky třeba úmyslně tvrdí, že produkt je "vyprodaný", aby zvýšily naši touhu ho mít. Jakmile se produkt znovu objeví, máme tendenci ho koupit ihned – i když jsme ho vlastně nikdy nepotřebovali.
Většina žen přiznává, že má doma produkty, které nikdy ani nepoužila. Tehle fenomén je způsoben dopaminovým efektem nakupování – když si koupíme nový produkt, máme pocit štěstí. Jakmile ale nadšení opadne, často končí zapomenutý v šuplíku. Výzkum University of California ukázal, že až 70 % beauty produktů zakoupených impulzivně se nikdy nespotřebuje. Nepříjemný zjištění, co?
Navíc se často necháme nalákat na „výhodné balíčky“, které nás přesvědčí, že kupujeme výhodněji, i když reálně utrácíme víc. Například: Koupíš si celý set péče o pleť místo jednoho produktu, protože se to „vyplatí“, ale většinu z toho nikdy neotevřeš.