Krásnější, nebo jen chytřejší marketing? Psychologie beauty průmyslu

Opravdu potřebujete tu dvacátou rtěnku, nebo vám jen kosmetické značky šikovně podsouvají pocit, že bez ní nebudeš dostatečně krásná? Beauty průmysl ví, jak pracovat s naší psychologií – a my mu na to klasicky skáčeme.
Jan Houška 6. března 2025

Foto: Getty Image

Efekt "novinky": Proč máme pocit, že stará řasenka už nestačí?

Asi to znáte: Oblíbený make-up, který dokonale sedí, má najednou novou "vylepšenou" verzi". Kosmetické značky zkrátka vědomě vytvářejí iluzi pokroku, aby nás přesvědčily, že to, co máme, už není dost dobré. Tenhle princip se nazývá plánované zastarávání a používají ho nejen technologické firmy, ale právě i beauty průmyslu, jak popisuje Psychology Today. 

FOMO: Strach, že něco propásneš, tě nutí nakupovat

Vidíte na TikToku, jak si všichni aplikují nové supr čupr „miracle serum“, a najednou ho taky potřebujete. Beauty průmysl mistrovsky využívá FOMO efekt (Fear of Missing Out) – tedy strach, že bez určitého produktu přicházíš o něco zásadního. Podle studie Harvard Business Review až 60 % impulzivních nákupů vychází právě z tlaku sociálních sítí.

A to není všechno. Existuje spoustu dalších psychologických triků v rámci reklamních kampaňí, které využívají tzv. "umělý nedostatek". Značky třeba úmyslně tvrdí, že produkt je "vyprodaný", aby zvýšily naši touhu ho mít. Jakmile se produkt znovu objeví, máme tendenci ho koupit ihned – i když jsme ho vlastně nikdy nepotřebovali.

Hoarding kosmetiky: Proč máme plné šuplíky?

Většina žen přiznává, že má doma produkty, které nikdy ani nepoužila. Tehle fenomén je způsoben dopaminovým efektem nakupování – když si koupíme nový produkt, máme pocit štěstí. Jakmile ale nadšení opadne, často končí zapomenutý v šuplíku. Výzkum University of California ukázal, že až 70 % beauty produktů zakoupených impulzivně se nikdy nespotřebuje. Nepříjemný zjištění, co?

Navíc se často necháme nalákat na „výhodné balíčky“, které nás přesvědčí, že kupujeme výhodněji, i když reálně utrácíme víc. Například: Koupíš si celý set péče o pleť místo jednoho produktu, protože se to „vyplatí“, ale většinu z toho nikdy neotevřeš.

Jak se bránit beauty manipulaci?

  • Počkej 24 hodin – pokud produkt stále chceš, kup ho. Pokud na něj zapomeneš, byl to jen impulz.
  • Minimalismus v kosmetice – méně je někdy víc. Místo sbírky stínů, které nikdy nepoužiješ, investuj do kvalitního základu.
  • Nenech se zmanipulovat TikTokem – influenceři často propagují produkty, které dostali zdarma, ne proto, že jsou skutečně revoluční.
Jan Houška

Jan Houška

@yanhoechka

Milovník skandinávské kinematografie, americké literatury, italské gastronomie a cestování vlakem po českých luzích a hájích.

Objednejte si předplatné Cosmopolitan

Časopis Cosmopolitan
Předplatné