Koordinátor intimity David Thackeray ze Sex Education o tom, co v práci vlastně dělá
Foto. Sam Taylor / NETFLIX
Foto. Sam Taylor / NETFLIX
Všichni tušíme, že pokud neměl herec v akční scéně dubléra, rozhodně natáčení předcházela nemalá příprava a zadek mu kryl jiný profík. Ale kdo ho kryje (a to mnohdy doslova) umělcům, když na scénu přijde sex? Říká se mu koordinátor intimity a ještě před deseti lety byste se s ním na place nejspíš nesetkali. Tento nový job title označuje odborníka, jehož zodpovědností je udržovat v rámci štábu otevřenou komunikaci a tím se postarat o to, že se herci během natáčení intimních scén cítí komfortně a v bezpečí. A pokud by se tak necítili, aby se měli vždy na koho obrátit. Jedním z prvních koordinátorů intimity, kterým průmysl vděčí za dnes už běžné standardy, je David Thackeray stojící mimo jiné třeba za netflixovským hitem Sex Education. Těsně po premiéře čtvrté řady jsme si s ním pro vás popovídali.
Jednou z úžasných věcí na Sex Education je důraz na detail, jaký scenáristé intimním chvílím věnují. Nad rámec vlastní rešerše problematiky, v níž se třeba orientuji méně, mám kolem sebe naštěstí i síť lidí, kteří mi s pochopením pomáhají. Stěžejní je ale i navázání dobrého vztahu s herci. Diskuse, které mezi sebou vedeme, mi totiž dovolují vnímat věci perspektivou jejich postav – a to je k nezaplacení. Umožňuje nám to vykreslovat děj příběhu důvěryhodněji.
V tom máte pravdu, příprava pro mě začíná už ve chvíli, kdy obdržím scénář. Zkoumám, které scény obnášejí intimitu, a pak se v nich pitvám, protože potřebuju porozumět jejich nuancím. Později se radím s režisérem a občas i s producenty, abych dokázal jejich představu správně uchopit. Následujícím krokem jsou zmíněné konverzace s herci. Bavíme se o tom, jaké mají obavy, anebo jestli by se chtěli na něco zeptat. Musím se ubezpečit, že vizi režiséra dokonale rozumějí. Na základě toho spolupracuji s dalšími odděleními, s kostyméry třeba řeším, jak zajistit, že bude během natáčení oblečení tam, kde má. A protože jde o scény zvlášť citlivé a komplexní, někdy také potřebujeme jasně vymezit pravidla chování, která vytvářejí prostředí, kde se herci cítí v pohodě. Týden před natáčením pak přicházejí zkoušky. Někdy je to i jen 24 hodin předem, jindy dokonce v den natáčení.
Pokud se natáčí ve studiu, je zapojený pouze omezený počet monitorů. Také jsem velmi puntičkářský v tom, kdo u natáčení takové scény opravdu potřebuje být. Župany musí být neustále po ruce, obzvlášť v případě scén vyžadujících úplnou nahotu, aby se mohli herci rychle zahalit, když chce režisér dát zpětnou vazbu anebo například technik poupravit světla. Předvídat takové chvíle a ujišťovat se, že se k hercům za všech okolností přistupuje ohleduplně a s respektem, je naprosto klíčové.
Nenapadají mě v tuhle chvíli žádné konkrétní příklady, ale mnohokrát už se stalo, že na poslední chvíli přišly instrukce, co jsme dopředu neprobrali. V takovém případě chci ihned mluvit s umělci, kterých se to týká. Je nutné provést je důkladně jednotlivými kroky, slyšet jejich souhlas, ale také umět posoudit, nakolik jsou se změnou upřímně v pohodě. U spontánních změn nejde zpravidla o nic velkého, bývá to třeba malý posun ruky nebo close-up při polibku, aby bylo vidět více. Nahota a hraná intimita jsou citlivější záležitostí, v jejich případě se musí změny odsouhlasit alespoň 48 hodin před natáčením.
Největší výzvou je pro mě v tomto ohledu zvládnout sexuální scénu s velkou skupinou lidí, jako jsou například orgie. Ujistit se, že je každý z umělců stále v pohodě, a všímat si také toho, jestli jsou určité části těl vhodným způsobem zahalené, vyžaduje spoustu pozornosti a zvládá se to obtížněji než u běžných milostných scén.
Zvlášť náročný byl sestřih scén v úvodu třetí řady, který zachycoval vícero intimních momentů. Natočit je trvalo sedm měsíců a jejich rozsah představoval řadu záludností. U scény v autě jsme například natáčeli různé fáze a intenzity orgasmu. Navigovat každou ze scén bylo obtížné, ale výsledek dopadl opravdu skvěle!
Rozhodně. Jak budou diváci scénu vnímat, musím mít stále na paměti. I proto je důležité mít při natáčení přítomného koordinátora intimity. Umožňujeme detailněji prozkoumat životní cestu nebo jen dějovou linku dané postavy. Dříve scény často skákaly z jednoho bodu do jiného, aniž by přitom zachycovaly, jak se intimita postupně vyvíjí. To vedlo diváka k tomu, že náhlý vývoj situace buď zpochybňoval, protože zkrátka působil naprosto nereálně, anebo tím pro něj vznikala srovnávací kritéria, která ale byla úplně mimo. Mým cílem není pouze chránit herce, ale i docílit autenticity. Intimní scény mají odpovídat spíš skutečnosti než fantazii. Ale to samozřejmě záleží na tom, o kterém seriálu se bavíme.
Ano! Teď přijde spoiler, ale pracovat na vztahu Maeve a Otise bylo ve čtvrté řadě úžasné. Zprvu spolu řeší komplikace spojené s udržováním vztahu na dálku, například zkoumají, jaké možnosti intimity jim takový vztah dává. A když se znovu setkají, čelí zase jiným intimním výzvám. Pak přichází ta emocemi silně nabitá, krásně zrežírovaná a upravená scéna… Sledovat Otise, jak se konečně cítí sebevědomě a dobře ve své kůži, z velké části díky vlivu a pochopení Maeve, hřeje u srdce. Jsem vděčný, že jsem na tomhle seriálu mohl pracovat už od druhé řady a být svědkem toho, jak se intimita postav vyvíjela. Upřímně, přijde mi to báječné.
@dthackeray
Původně herec, dnes i režisér. Coby koordinátor intimity kromě Sex Education pracoval také na seriálech The Crown, Foundation, Industry či třeba It’s a Sin.