Koordinátor intimity David Thackeray ze Sex Education o tom, co v práci vlastně dělá

David Thackeray ví, jak má vypadat sex. Chcete kontakt pro vašeho ex?
Martin Váša 31. října 2023

Foto. Sam Taylor / NETFLIX

Všichni tušíme, že pokud neměl herec v akční scéně dubléra, rozhodně natáčení předcházela nemalá příprava a zadek mu kryl jiný profík. Ale kdo ho kryje (a to mnohdy doslova) umělcům, když na scénu přijde sex? Říká se mu koordinátor inti­­­­mi­­­ty a ještě před deseti lety byste se s ním na place nejspíš nesetkali. Tento nový job title označuje od­­borníka, jehož zodpovědností je udržovat v rámci štábu otevřenou komunikaci a tím se postarat o to, že se herci během natáčení intimních scén cítí komfort­­­ně a v bezpečí. A pokud by se tak necítili, aby se měli vždy na koho obrátit. Jedním z prv­­­­ních koordinátorů inti­mi­ty, kterým průmysl vděčí za dnes už běžné standardy, je David Thackeray stojící mimo jiné třeba za netflixovským hitem Sex Education. Těsně po premiéře čtvrté řady jsme si s ním pro vás popovídali.

U seriálů s postavami tak různorodými, jako má Sex Education, je reprezentace obzvlášť důležitá. Jak rozsáhlá je vaše rešerše?

Jednou z úžasných věcí na Sex Education je důraz na detail, jaký scenáristé intimním chvílím věnují. Nad rámec vlastní rešerše problematiky, v níž se třeba orientuji méně, mám ko­lem sebe naštěstí i síť lidí, kteří mi s pochopením pomáhají. Stěžejní je ale i navázání dobrého vztahu s herci. Diskuse, které mezi sebou vedeme, mi totiž dovolují vnímat věci perspektivou jejich postav – a to je k nezaplacení. Umožňuje nám to vykreslovat děj příběhu důvěryhodněji.  

Umím si představit, že příprava na intimní scénu začíná ještě dlouho před natáčením. Prošel byste ji se mnou krok za krokem?

V tom máte pravdu, příprava pro mě začíná už ve chvíli, kdy obdržím scénář. Zkoumám, které scény obnášejí intimitu, a pak se v nich pitvám, protože potřebuju porozumět jejich nuancím. Později se radím s režisérem a občas i s producenty, abych do­ká­zal jejich představu správně uchopit. Následujícím krokem jsou zmíněné konverzace s herci. Bavíme se o tom, jaké mají obavy, anebo jestli by se chtěli na něco zeptat. Musím se ubezpečit, že vizi režiséra dokonale rozumějí. Na základě toho spolupracuji s dalšími odděleními, s kostyméry třeba řeším, jak zajistit, že bude během natáčení oblečení tam, kde má. A protože jde o scény zvlášť citlivé a komplexní, někdy také potře­bujeme jasně vymezit pravidla chování, která vytvářejí prostředí, kde se herci cítí v pohodě. Týden před natáčením pak přicházejí zkoušky. Někdy je to i jen 24 hodin předem, jindy dokonce v den natáčení.

Která základní pravidla se musí při natáčení dodržovat?

Pokud se natáčí ve studiu, je zapojený pouze omezený počet monitorů. Také  jsem velmi puntičkářský v tom, kdo u na­tá­­­čení takové scény opravdu potře­buje být. Župany musí být neustále po ruce, obzvlášť v případě scén vyžadu­jících úplnou nahotu, aby se mohli herci rychle zahalit, když chce režisér dát zpětnou vazbu anebo například technik po­upra­vit světla. Předvídat takové chvíle a ujišťovat se, že se k hercům za všech okolností přistupuje ohleduplně a s respektem, je naprosto klíčové.

Dal jste něčemu stopku, protože to bylo nevhodné, přestože s tím herec neměl potíž?

Nenapadají mě v tuhle chvíli žádné konkrétní příklady, ale mnohokrát už se stalo, že na poslední chvíli přišly instrukce, co jsme dopředu neprobrali. V takovém případě chci ihned mluvit s umělci, kterých se to týká. Je nutné provést je důkladně jednotlivými kroky, slyšet jejich souhlas, ale také umět posoudit, nakolik jsou se změnou upřímně v pohodě. U spontánních změn nejde zpravidla o nic velkého, bývá to třeba malý posun ruky nebo close-up při polibku, aby bylo vidět více. Nahota a hraná intimita jsou citlivější záležitostí, v jejich případě se musí změny odsouhlasit alespoň 48 hodin před natáčením.  

Jakým nejobtížnějším úkolům jako koordinátor intimity čelíte?

Největší výzvou je pro mě v tomto ohledu zvládnout sexuální scénu s velkou skupinou lidí, jako jsou například orgie. Ujistit se, že je každý z umělců stále v pohodě, a všímat si také toho, jestli jsou určité části těl vhodným způsobem zahalené, vyžaduje spoustu pozornosti a zvládá se to obtížněji než u běžných milostných scén.

Byla pro vás tvrdým oříškem některá ze scén při natáčení Sex Education?

Zvlášť náročný byl sestřih scén v úvodu třetí řady, který zachycoval vícero intimních momentů. Natočit je trvalo sedm měsíců a jejich rozsah představoval řadu záludností. U scény v autě jsme například natáčeli různé fáze a intenzity orgasmu. Navigovat každou ze scén bylo obtížné, ale výsledek dopadl opravdu skvěle!  

Někteří diváci si uvědomují, že jde o fikci, jiní na obrazovce hledají, jak se věci dělají ve skutečnosti. Taková scéna pak může vytvořit nereálné očekávání, nebo dokonce člověka znejistit. Musíte myslet i na to?

Rozhodně. Jak budou diváci scénu vnímat, musím mít stále na paměti. I proto je důležité mít při natáčení přítomné­ho koordinátora intimity. Umožňujeme detailněji prozkoumat životní cestu nebo jen dějovou linku dané postavy. Dříve scény často skákaly z jednoho bodu do jiného, aniž by přitom zachycovaly, jak se intimita postupně vyvíjí. To vedlo diváka k tomu, že náhlý vývoj situace buď zpochybňoval, protože zkrátka působil naprosto nereálně, anebo tím pro něj vznikala srovnávací kritéria, která ale byla úplně mimo. Mým cílem není pouze chránit herce, ale i docílit autenticity. Intimní scény mají odpovídat spíš skutečnosti než fantazii. Ale to samozřejmě záleží na tom, o kterém seriálu se bavíme.  

Máte z některé scény čtvrté řady Sex Education obzvlášť dobrý pocit?

Ano! Teď přijde spoiler, ale pracovat na vztahu Maeve a Otise bylo ve čtvrté řadě úžasné. Zprvu spolu řeší kom­­­­­­­­­pli­­kace spojené s udržováním vztahu na dálku, například zkoumají, jaké mož­nosti intimity jim takový vztah dává. A když se znovu setkají, čelí zase jiným intimním výzvám. Pak přichází ta emocemi silně nabitá, krásně zrežírovaná a upravená scéna… Sledovat Otise, jak se konečně cítí sebevědomě a dobře ve své kůži, z velké části díky vlivu a pochopení Maeve, hřeje u srdce. Jsem vděčný, že jsem na tomhle seriálu mohl pracovat už od druhé řady a být svědkem toho, jak se intimita postav vyvíjela. Upřímně, přijde mi to báječné.

David Thackeray

@dthackeray

Původně herec, dnes i režisér. Coby koordinátor intimity kromě Sex Education pracoval také na seriálech The Crown, Foundation, Industry či třeba It’s a Sin.

Martin Váša

Martin Váša

@martinvasa

Spisovatel se syndromem podvodníka, latentní florista, extrovertní introvert, milovník kávy a časných rán.

Objednejte si předplatné Cosmopolitan

Časopis Cosmopolitan
Předplatné