Is swimming the new running? A jak u něj zhubnete?

Nastal čas vyměnit tenisky za plavecké brýle?
Text: Tereza Čaladi 18. ledna 2023

Foto: Getty Images

Předpovědi slibují sníh, a v tom běhat dokážou jen ti nejzarytější sportovci. Možná pro vás máme tip na příjemnější kardio. Zajímá vás, jestli má plávání skutečně stejné účinky jako běhání? V čem se liší? Co je lepší? My to pro vás zjistili.

Je spoustu způsobů, jak rozpumpovat srdce – třeba skákání přes švihadlo, tancování, organizované sporty (fotbal, basketbal, volejbal…), box, cyklistika, veslování, chůze. Ale mezi ty nejčastější patří jednoznačně běh a plavání.

Kardio vám pomůže zhubnout, zlepší funkci srdce a zvedne náladu. Funguje tak, že zvýší váš srdeční tep a chvíli ho vysoký udrží. Dýchací systém začne více pracovat, jelikož dýcháte rychleji a intenzivněji. Krevní cévy se rozšíří, aby přivedly do svalů více kyslíku, a tělo uvolní přirozené léky proti bolesti (endorfiny).

Běhání je sice super, velice jednoduché, kromě bot na to nic extra nepotřebujete. A vzhledem k tomu, že atletika je královna sportu, běh musí být alespoň nějaké princátko. Na druhou stranu vaše klouby z toho moc happy nejsou. Jaký je tedy reálný rozdíl mezi plaváním a běháním? Výhody/nevýhody? A jak poznat, co je lepší pro vás?

Běhání vs. Plavání

Oba tyto druhy sportů jsou dobrými formami kardiovaskulárního cvičení, které dokáže spalovat kalorie a zároveň posilovat svaly. Oba jsou dobré pro vaše srdce. Oba nabízejí řadu fyzických, psychických i sociálních benefitů. V mnoha věcech se ovšem liší.

Benefity běhání

  • Je snadné začít – Na rozdíl od plavání, na které potřebujete minimálně bazén, plavky a nejlépe i brýle, vám na běhání stačí pouze běžecké boty a příroda/běhací pás.
  • Cvičení se zátěží – Tím, že běháte s vlastní vahou, dochází díky gravitaci ke zvyšování hustoty vašich kostí. V bazénu vás voda nadnáší, tudíž tam to umožněno není.
  • Dostanete dávku vitamínu D – Pokud běháte venku, je pravděpodobné, že se přitom i hezky opálíte. Takže se před vyběhnutím nezapomeňte namazat krémem alespoň s faktorem 30.

Benefity plavání

  • Nenáročné na klouby – Jendou z hlavních výhod plavání je, že voda odlehčuje tělo, proto uleví vašim kloubům. Vedle toho také snižuje jejich ztuhlost. Vedle toho je také dobré, pokud se vracíte ke sportu po zranění dolních končetin.
  • Vyžaduje zapojení celého těla – Plavání vyžaduje použití mnoha svalů v těle, což z něj dělá vynikající full-body trénink. Zapojujete při něm totiž jak nohy, tak záda, hrudník i paže. U běhu to jsou zejména nohy.
  • Plavání může pomoci kontrolovat hladinu cukru v krvi – Na základě studie z roku 2016 může vysoce intenzivní plavání třikrát týdně zlepšit citlivost na inzulín a vyrovnat hladinu glukózy v krvi – obojí je spojeno s prevencí cukrovky.
  • Osvěžení – Vedle jiného se u plavání tolik nezapotíte a v létě může být celkově příjemnější. Navíc pokud plavete venku, také můžete nachytat vitamín D a stačí vám k tomu rybník.

Opravdu si musíte vybrat?

U obou sportů velmi záleží, jak je praktikujete – konkrétně jak často a intenzivně. Pokud běháte jako Zátopek a plavete jako žába, pak je jasné, že pro vás bude běh efektivnější. Jste-li ale jako ryba ve vodě, může to být naopak. Proto nelze jednoznačně určit, co je lepší. 

Zároveň je dobré zmínit, že si nemusíte volit jedno, nebo druhé. Můžete se vydat zlatou střední cestou a tahle dvě kardia nakombinovat. Což je asi nejlepší rozhodnutí.

Objednejte si předplatné Cosmopolitan

Předplatné