Parfém jako terapie? Funkční vůně nemíří jen na čich
Foto: GettyImages
Foto: GettyImages
Vůně, která vás zklidní po dlouhém dni? Akcenty, co pomůžou soustředit se nebo navodí pocit bezpečí před spaním? Zní to jako kouzlo, ale přesně to slibuje nový trend funkčních parfémů. Tyhle produkty nejsou určené jen k potěšení čichu, jejich ambicí je působit na emoce. Ať už skrze levanduli, pižmo, eukalyptus nebo citrusy, každá lahvička má fungovat jako malý emoční nástroj. Jde ale o reálný účinek, nebo jen chytrý marketing?
Funkční kompozice se čím dál častěji objevují ve světě wellness i běžné beauty rutiny. Už dávno nejde jen o svíčky nebo aroma difuzéry. Tyto vůně cílí na konkrétní potřeby: zklidnění, dodání energie, lepší spánek. A i když věda zatím nepřináší jednoznačné důkazy, experti se shodují, že čich ovlivňuje psychiku mnohem víc, než si často uvědomujeme. Vždyť ten pocit, kdy po známé vůni okamžitě z těla vyprchá napětí, známe snad úplně všichni…
Na rozdíl od klasických parfémů, jejichž hlavním posláním je především krásně vonět, jsou funkční vůně navrženy tak, aby pozitivně ovlivňovaly náladu a pohodu. „Mohou vyvolat konkrétní emoční nebo fyziologickou reakci,“ vysvětluje Frank Vöelkl, hlavní parfumér firmy DMS-Firmenich, který stojí za ikonickými vůněmi jako Santal 33 od Le Labo či Glossier You. Tahle reakce může být nejen uklidňující, ale i nabíjející, uzemňující nebo zaměřená na zlepšení soustředění.
Celý koncept není nijak převratný – vychází z aromachologie, tedy oboru, který zkoumá vůně a jejich psychologický dopad. Funkční parfém si tak můžete představit jako moderní rebranding staré známé aromaterapie, akorát přetvořený tak, aby se dal nosit každý den. „Neliší se nijak zásadně (od tradičních parfémů)... struktura a celkové složení jsou podobné. Rozdíl spočívá v tom, že přidáváme specifické tóny, které mají specifické účinky,“ potvrzuje Vöelkl.
Funkční parfémy využívají úzké spojení mezi čichem a limbickým systémem – oblastí mozku, která ovlivňuje paměť, emoce i chování. „Výzkumy ukázaly, že vůně mohou někdy poskytovat útěchu a jindy signalizovat nebezpečí. Například vůně našich romantických partnerů může zlepšit kvalitu spánku a snížit stresové reakce. A vůně strachu jiných lidí může být nakažlivá,“ popisuje psycholog Michael Varnum z Arizonské státní univerzity. Podobně podle něj vnímáme i zápach nemocných, kterým nás tělo intuitivně nabádá k odstupu. „Odpor je systém, který se vyvinul, aby nás před tímto ohrožením chránil,“ dodává.
Co se ale týče běžných parfémových složek jako levandule nebo šalvěj, Varnum o instinktivní reakci pochybuje. Podle něj si spíš dochází k tomu, že si spojujeme konkrétní vůně s určitými náladami díky klasickému podmiňování nebo placebo efektu. Jak navíc dodává Frank Vöelkl, ve Firmenich sice pracují s interními daty, momentálně ale neexistují žádné nezávislé studie, které by psychologický účinek funkčních parfémů doložily.
Přesto je pro většinu z nás síla vůní naprosto zřejmá. „I když nemůžeme tvrdit, že účinky na náladu jsou klinicky prokázané, všichni víme, že jsou skutečné, protože všichni vůně vnímáme,“ říká Carina Chaz, zakladatelka značky DedCool. „Je to jako když si nanesu rtěnku – okamžitě se cítím lépe. Totéž lze říct i o vůni.“
Za funkčními parfémy nestojí náhoda, ale jasně definovaný účel. Každá kompozice se rodí s ohledem na konkrétní emoci nebo stav, který má podpořit. „Při vývoji parfému je rozhodně potřeba jak vědecký přístup, tak kreativita,“ vysvětluje parfumér Frank Vöelkl. „Pokud bychom chtěli vytvořit vůni, která je opravdu radostná a vyvolává pocit štěstí, mohu použít mnoho různých tónů... Může to být gurmánská vůně, protože v podvědomí dětských vzpomínek – jako je například pojídání cukrové vaty – mohou tyto tóny vyvolat pocit pohody a štěstí.“
Přestože výsledné složení se u různých značek liší, některé ingredience se objevují opakovaně. Pro zklidnění se nejčastěji volí levandule a pižmo, pro povzbuzení eukalyptus nebo citrusy. „Je to velmi komplexní záležitost,“ dodává Vöelkl. „Záleží na tom, jaké emoce nebo pocity hledáte.“
Přesné kombinace, které ovlivňují náladu, si značky většinou drží pod pokličkou. Základní princip je jasný: jednotlivé složky se volí tak, aby podpořily konkrétní vnitřní nastavení. Které vůně patří mezi ty nejoblíbenější?
Trend funkčních parfémů zažívá boom, a není těžké pochopit proč. V době, kdy se péče o sebe přesouvá z kosmetiky do každodenních rituálů, se i parfém mění ze stylového doplňku na nástroj pro vnitřní pohodu. Místo aby vůně jen maskovala tělesný pach, stává se vyjádřením nálady, rozpoložení nebo vnitřního tempa. „Vždycky jsem věřil, že vůně je tu hlavně pro nás samotné,“ říká parfumér Frank Vöelkl.
Dlouho nám ale byly prezentovány jinak – jako prostředek, jak zaujmout nebo zapůsobit. „Pro něj“, „na večer“, „když chcete být neodolatelná“… Tahle logika se ale konečně mění. Parfém dnes funguje jako tichý spojenec, něco, co si dopřejete ráno pro energii, v průběhu dne pro zklidnění nebo večer jako duševní kotvu. A nikdo o tom ani nemusí vědět (pokud to sami nechcete).
A jak s funkční vůní zacházet? Bez pravidel. Můžete ji nosit každý den stejně, nebo střídat podle nálady. Použít ji na zápěstí, na polštář, do vlasů nebo ji vrstvit s jinou. Vyzkoušet různé kombinace a sledovat, jak na vás působí ráno a jak večer. Je to prostor pro hru, ale i sebepoznání. Vůně se tak přestává být náhodným doplňkem a stává se vědomou volbou.