Odráží vaše vůně, kým doopravdy jste?

Možná je na čase položit si při výběru parfému o otázku víc, než jen jestli se nám líbí.
Martin Váša 27. května 2024

Foto: Édit(h)

Historické a moderní zároveň, takové jsou vůně Édit(h), které u nás nově nabízí Moskyno. Vznikají v tokijských dílnách Nikka Jurushiho, jehož rodina se od roku 1905 věnuje tradiční metodě výroby razítkových polštářků napouštěných červeným inkoustem shuniku. Ty mají se světem vůní společného mnohem více, než by se mohlo na první pohled zdát. Kentaro Kuzuwa, současný kreativní ředitel firmy, v rozhovoru přibližuje svou vizi.

Jakou roli hrají taková razítka v dnešním Japonsku?

Stále máme systém, v rámci kterého je možné si registrovat svou pečeť. Když se lidé berou, kupují si dům nebo auto, půjčují peníze nebo otevírají bankovní účet, otisknou na oficiální dokument své registrované razítko, i společnosti takto uzavírají smlouvy.  

Proč jste se rozhodl tradici vzdát hold zrovna formou vůní?

Otištění pečeti je aktem sebeidentifikace a slibu. Parfém se stejně tak stává součástí osoby, která ho nosí, a zůstává otištěný i do vzpomínek toho, koho potká. Navíc jsme jedni z mála, kteří stále vyrábí tradiční razítkové polštářky, a jediní, kdo do nich přidávají vůni. Všechny parfémy s ní částečně sdílejí složení.

Jakých dalších konkrétních odkazů na razítkové polštářky si u Édit(h) můžeme všimnout?

Flakónky sledují proporce i zaoblení skutečných pečetí a jsou vyrobeny ze zinku, protože pouzdra tradičních razítkových polštářků bývají zinková také. Stojí za nimi dokonce stejní řemeslníci. Je to pro nás způsob, jak vytvořit nové příležitosti pro lidi zapojené do naší tradiční výroby. Žádné dvě pečetě sloužící k sebeidentifikaci v Japonsku nejsou stejné a stejně tak nejsou totožné ani žádné dva flakónky Édit(h).  A obdobně jako polštářky i flakónky nakonec balíme do krabiček ze dřeva Paulownie. Takhle bych mohl pokračovat.

Měl by se podle vás člověk držet jedné vůně, nebo ji obměňovat podle aktuálního rozpoložení?

Obě cesty jsou správné. Věřím, že to je především přístup člověka, co ho činí jedinečným. Sám jsem se vždy držel jedné vůně, ale od té doby, co jsem s tímhle začal, jsem se naučil ocenit obměnu vůně podle nálady. Každopádně je podle mě důležité k vůni přistupovat jako k jednomu z elementů, které určují naši identitu. Na to konto by mi připadalo cool, kdyby měl každý důvod, proč si vybral tu či onu vůni, tu či onu značku.

Martin Váša

Martin Váša

@martinvasa

Spisovatel se syndromem podvodníka, latentní florista, extrovertní introvert, milovník kávy a časných rán.

Objednejte si předplatné Cosmopolitan

Časopis Cosmopolitan
Předplatné