Mílové kroky pro módu. Sinéad O’Dwyer o tom, čeho všeho se dotýká inkluzivita

Otevřený rozhovor s vítězkou letošního ročníku soutěže Zalando Visionary Award.
Adéla Mazánková, 26 30. září 2024

Foto: Archiv značek Zalando a Sinéad O´Dwyer

Má silnou vizi a každý problém bere jako výzvu, jak světu přinést spravedlnější pohled na krásu. I proto se stala favoritkou poroty a výherkyní letošního ročníku soutěže Zalando Visionary Award. Irská návrhářka Sinéad O’Dwyer působící v Londýně přiznává, že budovat inkluzivní a body positive značku je běh na dlouhou trať, ale své cesty se vzdát nehodlá. Tohle je teprve začátek!

Co vás vedlo k tomu, abyste se přihlásila do Zalando Visionary Award?

Od samotného vzniku značky Sinéad O’Dwyer jsme se zaměřovali na vytváření smysluplných změn v módním průmyslu. To dokazuje i fakt, že od začátku navrhujeme a vyrábíme oblečení v několika velikostech vzorků. Naší inspirací je rozmanitost těl, která je také hlavní hnací silou naší práce. Věříme, že právě to je jediný způsob, jak tvořit etickou, udržitelnou a moderní módu. Zalando Visionary Award mě oslovilo svým cílem odměňovat značky, které se snaží měnit budoucnost luxusní módy pozitivním směrem.

Co pro vás znamená výhra Zalando Visionary Award a jak ovlivní budoucí směřování vaší značky?

Získání Zalando Visionary Award pro nás přišlo ve správnou chvíli. Je to pro značku obrovská příležitost pokračovat v naší misi a dál budovat naši vizi přinést světu širší a spravedlivější pohled na krásu. Naším hlavním plánem pro rok 2024/25 je spuštění e-shopu, kde budeme nabízet naše základní modely ve velikostech od UK 6 po UK 30. Bude to poprvé, co přineseme celé naše velikostní spektrum na trh, a už se nemůžu dočkat, až tyto kousky představíme všem ženám a osobám, které nás od začátku inspirují.

Značka oslavuje různorodost těl. Jak zajišťujete, aby inkluzivita a reprezentace byly přítomny v každém kroku designového procesu?

Každou kolekci rozdělujeme do čtyř až pěti velikostních skupin, a podle toho navrhujeme jednotlivé kousky. Mým designovým mottem je: více velikostí, méně stylů. Navrhovat přímo na různé typy postav je zásadní jak z praktického, tak z kreativního hlediska. Když tvoříte s ohledem na tělo, které bude oblečení nosit, výsledek vždy funguje – tělo se stává inspirací i hranicí pro design.

Dostupnost je důležitou součástí vašich přehlídek. Které iniciativy jsou pro vás zásadní?

Pro nás je samozřejmostí, že různorodost ve výběru modelek a modelů je klíčová při předvádění našich kolekcí. Spolupracujeme s castingovou režisérkou Emmou Matell, abychom na Londýnském týdnu módy (od SS23) ukázali modely všech velikostí, pohlaví a schopností. Ale už před LFW jsme pracovali na podobných projektech – například projekt Wear me like Water, který fotila Steph Wilson, zahrnoval modely různých velikostí a schopností, a ve filmu Domiciliary (SS22) jsme spolupracovali s Chelsea Werner, gymnastkou a paralympioničkou. Nedávno jsme také začali spolupracovat s charitou Hair and Care, která poskytuje kurzy péče o vlasy pro ženy a dívky se zrakovým postižením, a plánujeme s nimi pokračovat i pro SS25.

„Moje mantra v navrhování je více velikostí, méně stylů."

Udržitelnost je jádrem vaší značky. Narazili jste během cesty na nějaké překážky?

Naší strategií ke snížení ekologické stopy je navrhování oděvů, které dlouho vydrží, a to díky použití vysoce kvalitních materiálů a dobře padnoucím střihům. Samozřejmě čelíme výzvám typickým pro malé značky, jako jsou vyšší výrobní náklady způsobené menšími sériemi a vyšší cena udržitelných materiálů. Ale věříme, že naši zákazníci sdílí naši misi a jsme tu na dlouhou trať, abychom pomalu vybudovali byznys, na který budeme hrdí.

Jak přistupujete k tvorbě oblečení, které je nejen vizuálně nápadné, ale zároveň praktické a nositelné pro různorodé postavy?

Můj přístup k navrhování začal už během mého magisterského studia na Royal College of Art. Vzpomněla jsem si na rozhovory s kamarádkami a rodinou, jak se cítily nepohodlně ve svém těle, protože jim oblečení nepadlo správně. To mě přivedlo k tomu, že jsem začala odlévat těla – své a svých přátel – a vytvářet silikonové modely našich těl.

Tyto odlitky stále používáme k vytváření základních střihů značky. Zaměřujeme se na designy pro těla s viditelným tukem a většími prsy. Například bílá košile z kolekce SS23 byla navržena přímo podle přirozeného tvaru prsou mé přítelkyně Jade O´Belle. Košile skvěle sedí a kopíruje tělo, aniž by ho schovávala. Jiný příklad je naše pyžamová košile, která má volný střih, ale uvnitř je pás, který poskytuje podporu a zvýrazňuje prsa. Tento způsob práce mi umožnil uniknout tradičním způsobům tvorby střihů a posouvá možnosti oblékání těl mimo standardní velikosti.

Můžete nám přiblížit inspiraci za vaší ikonickou technikou „řetízkového šití“?

Inspirací mi byla japonská technika bondage Shibari, kde se tělo obaluje provazy. Tuto techniku jsem začala reinterpretovat pro SS22. Vytvořila jsem systém, který spojuje saténové pásky se šňůrkami elastických vláken pomocí tradičních technik pletení a výroby spodního prádla. Tento systém jsme později přetvořili do naší kolekce Squiggle, která je pletenou interpretací předchozích návrhů. Pro SS24 jsme techniku posunuli dál, když jsme do švů vpletli krystalové korálky. Tento způsob zdobení mě nesmírně baví, protože se prolíná s naší prací v oblasti funkčnosti i estetiky.

Módní průmysl je často ovlivněn trendy. Jak se vám daří udržovat relevanci vašich návrhů i mimo tyto pomíjivé okamžiky?

Při navrhování jsem hodně konceptuální a techniky, které teď rozvíjím, vnímám jako základy DNA naší značky. Věřím, že mám schopnost pomalu budovat rozpoznatelnost značky a zůstat věrná své vizi, bez ohledu na měnící se trendy.

Povězte nám více o sobě. Jaký vliv mělo vaše dětství v Irsku na vaši značku?

Zájem o šití ve mě probudila babička Rita, když jsem byla ještě malá. Společně jsme pořád něco vyráběly. Byla neuvěřitelná řemeslnice, dokázala uplést vše od irských svetrů až po potahy na nábytek. Je mi obrovskou inspirací.

Jaká je vaše zkušenost s prací pro Zalando při přípravě show?

Je to opravdu úžasné – spolupracovat s tak podporujícím a kreativním týmem. Všechno bude krásné.

Kteří vizionáři v módním průmyslu vás inspirovali?

Mou první velkou inspirací bylo, když mě táta vzal na výstavu „When Philip Met Isabella“ v Dublinu, když mi bylo 12 nebo 13. Tehdy jsem poprvé uviděla oblečení takhle emotivně oživené. Od té doby mě fascinují Philip Treacy, Isabella Blow a Alexander McQueen.

Adéla Mazánková

Adéla Mazánková

@adelachloe

Šéfredaktorka Cosma, co nikdy neřekne „ne“ výletu za hranice – ať už geografických, nebo těch, kde se může na chvíli ztratit sama (v) sobě.

Objednejte si předplatné Cosmopolitan

Časopis Cosmopolitan
Předplatné