Croissanty, koktejly a kabelky: proč nás módní kampaně s jídlem baví víc než kdy dřív?

Možná jste to už někde četli. Možná jste si toho jen všimli na Instagramu. Ale proč se vlastně tolik luxusních značek ve svém marketingu opírá o jídlo?
Kateřina Vášová 17. června 2025

Foto: Rhode

U kosmetiky to dává smysl. Péče o pleť začíná nejen u dobrého krému (s lososovým spermatem, šnečím slizem – nebo bez), ale i u toho, co jíme. Superpotraviny – tedy ingredience bohaté na prospěšné látky – se běžně objevují i ve složení beauty produktů. Tak proč je nepropagovat stejně lákavě jako oblíbenou matchu?

Jídlo je sezónní záležitost. Stejně jako móda nebo kosmetika. Léto si automaticky spojujeme s exotickým ovocem, koktejly, zmrzlinou. S dlouhými dny na pláži, večery venku a pocitem lehkosti. A pokud nějaký produkt umí vyvolat stejný dojem jako papaya nebo piña colada – sem s ním.

Kolik balzámů na rty je moc? A proč ten od Hailey Bieber s vůní skořice vypadá tak neodolatelně vedle opravdových skořicových šneků? Espresso martini milujeme – a rozlité koktejly v kampani? Místo olivy lesk? Ideální sobotní večer.

Je to kýč? Možná. Ale naprosto geniální.

U módy je to možná o chlup složitější, ale pořád stejně efektivní. Viděli jste poslední kampaň YSL s názvem An Ordinary Life? Přestože většina z nás netráví běžné dny od hlavy až k patě v Saint Laurent, jídlo je zde výrazným motivem. Proč? Protože je univerzální. Komfortní. Známé. A taky – společenské. Sdílíme ho s blízkými, bereme ho jako součást naší kultury. A přiznejme si že – rezervace v oblíbené restauraci může být stejně prestižní jako nová kabelka.

A nejsou to jen Saint Laurent nebo Hailey Bieber. Francouzská značka Jacquemus tenhle trend dotáhla k dokonalosti. Slavný svými surrealistickými kampaněmi, Jacquemus nás nikdy nepřestane překvapovat. Pozvánka na přehlídku? Na toustu s máslem. Otevření butiku? Video s bednami pomerančů a banánů. Talíře, hrníčky – a mezi nimi rudá kabelka a pár třešní. Riviéra, citróny, croissanty, okurkové plátky po celém těle (nový standard relaxu?). Pro někoho možná moc. Pro nás? Trefa do černého.

V kreativitě se meze nekladou – a luxusní značky to moc dobře vědí.

Jídlo jako součást estetiky funguje. Spojuje v nás nostalgii, humor, chuť i dávku absurdity. Ta kabelka je najednou zajímavější, lesk na rty lákavější a celá kampaň působí spíš jako zážitek než jako katalog produktů. Přesně tak to má být. Já osobně mám o ty šperky mnohem větší zájem, pokud jsou naaranžované v toustu s marmeládou, než kdyby ležely na černém pozadí.

A pokud vás tohle neoslovilo – co třeba kavárna od Miu Miu nebo Prada?

Kateřina Vášová

Kateřina Vášová

@katerinavasova

Chodící moodboard, co neumí nic nedělat. Fotografka a módní enthusiastka, co ocení dobrou kávu a matchu.

Objednejte si předplatné Cosmopolitan

Časopis Cosmopolitan
Předplatné