Boty, které obletěly svět: Spolupráce značek Jan Société a Prestige bude bavit i vás
Foto: Jakub Zeman
Foto: Jakub Zeman
Značka Prestige má v historii módy pevně ukotvené místo, stejně jako designér Jan Černý, tvořící pod značkou Jan Société, který po navržení kolekce oblečení pro zahájení olympijských her v Paříži právě dobývá Japonsko na Světové výstavě. Spolupráce značky a Jana Černého trvá už roky, a nyní v rámci EXPO opět spojují své síly - světlo světa tak spatří kolekce „nových“ prestižek držící krok s tempem moderní doby. Jak vzájemná tvorba probíhala, a jak vlastně ikonická obuv v novém kabátku vypadá? O tom jsme si popovídali s ředitelem společnosti Prestige Jaroslavem Navrátilem.
Spolupráce s Janem probíhá vždy v přátelském duchu. Na všem se
musíme shodnout tak, aby byl dodržen jeho umělecký záměr, a zároveň, aby bylo
možno obuv vyrobit. Jan navrhne úpravy, barevné řešení a detaily a na naší
firmě je i přes všechna možná technologická omezení obuv vyrobit. Ne vždy je to
možné, ale vzhledem k mimořádné Honzově profesionalitě i invenci jsme se
zatím vždy dopracovali ke zdárnému výsledku.
My nikdy Janovi do vzhledu nemluvíme. Už tak máme tolik výrobních omezení, že si rozhodně nedovolíme jakkoliv do jeho nápadů zasahovat. Až je nám někdy líto, že nemůžeme takové designérské osobnosti vyjít ještě víc vstříc.
Že se v Janově případě zcela výjimečně snoubí absolutní designérský talent s dobrými lidskými vlastnostmi. Jeho profesionální, ale zároveň přátelské a otevřené jednání je velmi příjemné. Rozhodně naše spolupráce začala, protože nám byl sympatický jeho přístup a pracovitost. A vůbec jsme tehdy netušili, že se stane takovou špičkou v oboru. Dnes je pro nás čest, že ho můžeme považovat nejen za spolupracovníka, ale i za přítele.
Určitě se díky Janovi posouváme do jiných sfér. Nejen, že ukazujeme, že z tradičně vnímané pracovní boty se může stát stylový volnočasový doplněk, ale zároveň připravujeme zcela novou kolekci určenou pro mladší generaci.
To je velmi těžká otázka. Byli bychom rádi, kdyby se nám podařilo obě oblasti více vyvážit, protože vnímáme potenciál v obou sférách. Nesmírně si vážíme všech českých pracovníků, zaměstnanců, řemeslníků, řidičů, kteří každý den do své práce obují naše pohodlné prestižky. Ale zároveň bychom rádi získali ztracenou pozici ve volnočasové oblasti. A co se týče fashion sféry, tam vidíme velký a dosud nevyužitý potenciál. Protože ikonická bílá teniska má být v šatníku každého. A pokud bude česká, tak tím lépe.
Právě na mladou generaci chceme mířit novou kolekcí sportovních „tenisek“, kterou s Janem Černým připravujeme již 2 roky a jejíž první vlaštovky vylétly na loňské přehlídce. Konečně tento typ míří do prodeje.
Udržitelnost je samozřejmě v našem pojetí maximální. Protože každý výrobek vyrobený v místě spotřeby, což prestižky jednoznačně jsou, mají obrovský náskok před jakoukoliv výrobou pocházející z Asie. Doprava globálních značek opakovaně přes celou planetu mnohem víc zatěžuje životní prostředí, a to nemluvím o obrovské nadprodukci nových a nových kolekcí. Všechny prestižky, které vyrobíme se nosí. I ty, které se 100% nepovedou, je možné koupit v naší prodejně, jako partiové za nižší cenu.
Naše firma navíc dodržuje všechny evropské standardy, které jsou zcela jistě jinde než v Asii. Všechny materiály pochází z Evropy, všechno co je možné, kupujeme v Česku. Práci vykonávají české a slovenské šikovné ruce.
Úžas. Úžas nad tím, že pouhou změnou materiálu můžete docílit tak atraktivního vzhledu prestižek.
Každá prestižka, tedy i ta pro Osaku, projde necelou stovkou párů českých a slovenských rukou.
Nevím, jestli chceme mluvit k celému světu... Ale pokud ano, tak se chceme pochlubit, že i v naší malé zemi umíme skloubit tradici a inovaci tak, že vznikne jedinečný, ihned rozpoznatelný výrobek určený pro každého ke každodennímu použití.
Není náhodou, že tento výrobek vzniká ve Zlíně, kde se Baťou založená tradice obuvnictví dědí už po generace. A že tato tradice je uchovaná v celé společnosti, přestože prestižky s ní nemají nic společného. A že stačil poctivý a kreativní přístup jednoho talentovaného Čecha Jana Černého a dokážeme oslovit celý svět.
Ano, ohlasy jsou úžasné. Japonci naše prestižky milují, stejně jako celou kolekci.