Bude Spotify novou seznamkou?
Foto: Cosmopolitan
Foto: Cosmopolitan
Miluji, jak hudba a romantika vždycky šly ruku v ruce. Ještě na začátku tisíciletí se lidé snažili získat si přízeň tím, že druhému vypálili pečlivě sestavené CD. Když pak přišly streamovací platformy, playlisty se staly novou formou milostného gesta. (Pokud vám někdy váš crush poslal seznam „písní, co mi tě připomněly“, víte, o čem mluvím.) A pokud jste opravdoví „romantici“ (nebo „stalkři“, jak by řekli ti méně poeticky založení), určitě víte, že z veřejných playlistů na Spotify se dá vyčíst hodně o člověku, který jinak rád mlží, ale pro vás je samozřejmě láska vašeho života.
Na konci srpna ale Spotify udělalo krok dál. Firma oznámila, že spouští novou funkci přímých zpráv, oficiálně nazvanou Messages. Ta má uživatelům od 16 let nabídnout prostor pro sdílení skladeb, podcastů nebo audioknih s přáteli a rodinou – a taky jednoduchý způsob, jak si uchovat doporučení.
Na internetu se však okamžitě rozjel jiný výklad. Samotná zmínka o „DMs“ stačila k tomu, aby lidé začali předpokládat, že půjde hlavně o flirt. (Můžeme vinit rappera Yo Gottiho a jeho hit z roku 2016 Down in the DMs?) Převládající názor je jasný: funkce se stane nástrojem pro randění a aplikace možná brzy i líhní romantických vztahů.
„Často si všímám, jak se jazyk kolem lásky a touhy vyvíjí spolu s technologiemi,“ říká vztahová expertka Allie Thiess pro Cosmopolitan.
„DMs se staly kulturním signálem. ‘Sliding into the DMs’ vnímáme jako flirt, protože je to soukromé, rychlé a záměrné. Je v tom trocha tajemství, intimity, a právě proto to lidé automaticky chápou jako něco romantického, i když to tak původně nemuselo být. DMs se prostě staly moderními milostnými dopisy – někdy sladkými, někdy riskantními, ale vždycky nabitými větším významem, než tvůrci zamýšleli.“
A právě to, že na Spotify můžete posílat písně nebo reagovat přímo na hudební vkus druhého, dělá z celé věci něco ještě intimnějšího. Hudba bývá nejjasnějším zrcadlem naší nálady – a proto mnozí očekávají, že se z DMs stane zlatý důl pro romantická spojení (a možná i pro dramata). Typická seznamovací aplikace ukáže jen pár vašich fotek a pár vtipně formulovaných vět, které jste přepisovali desetkrát, aby působily co nejlépe. Ale hudební vkus a poslechové návyky? Ty jsou mnohem upřímnějším odrazem osobnosti.
Možná se tak spojíte s někým, kdo každý den poslouchá tu samou „Clairo songs to cry to“ playlist, nebo dáte najevo, že chcete něco víc, když svému „situationship“ pošlete každé ráno Olivia Dean a její „Man I Need“. Možnosti, jak prostřednictvím Spotify najít lásku, vypadají nekonečně. Nemůžu se dočkat prvního roztomilého příběhu typu: „Seznámili jsme se na Spotify.“