Dobrý den, my se ještě neznáme. Aneb podlehněte networkingu
Cosmopolitan
Cosmopolitan
Když si dnes třicetiletá Simona před šesti lety zakládala profil na LinkedInu, vůbec ji nenapadlo, že by díky němu mohla jednou získat svůj dream job. „Říkala jsem si, že se to třeba bude jednou hodit, tak jsem nejprve vyplnila obecné informace a postupem času sbírala kontakty a pilovala svůj profil ‚k dokonalosti‘,“ vypráví. A zadařilo se. Před pár týdny se jí ozvala headhunterka s nabídkou práce snů. „Hm, zase jeden z těch příběhů, co se mně stát nemůžou!“ říkáte si? No, upřímně – pokud se nebudete snažit, nejspíš opravdu ne. Když ale objevíte kouzlo networkingu a trochu zaberete, časem se můžete pochlubit obdobnou success story!
Tápete, co tajemné slůvko networking vlastně znamená? Označuje vytváření vztahů, vzájemnou výměnu informací a sbírání osobních kontaktů, jež vedou (nebo by alespoň měly vést) k vytvoření sítě konexí. Cíl? Hlavně podpora dalšího kariérního růstu, lepší uplatnění ve společnosti (i na trhu práce) nebo efektivnější podnikání. „Obvykle se jedná o navázání kontaktu s někým, s kým si můžeme být vzájemně užiteční,“ říká HR manažerka Petra Nulíčková (petranulickova.cz).
A teď si to pojďme převést do praxe! Rozhodnete se založit si e-shop s úžasně voňavými sójovými svíčkami. Jenže nejste expert na vše a potřebujete pomoci. S tvorbou a správou webovek, s grafikou, Instagramem, fotkami, s propagací… Cítíte, že byste právě tady narazili? Ale co kdybyste znali Martina, ex kluka vaší kámošky, který se živí jako UX designér? Nebo si vzpomeňte na Lenku, spolužačku z vysoké, co pracuje jako grafička – a navíc skvěle fotí! Anebo ta sympatická holka, kterou jste potkali v létě na grilovačce. Neříkala, že umí nastavit PPC reklamy? Nestálo vás to žádnou práci a už máte tým šikovných lidí. Super, co? Právě v tom je síla networkingu. Networking se ale netočí jen kolem navazování nových vztahů, jak vám nejspíš došlo díky výše zmíněnému příkladu. „Musíte pečovat také o ty staré. Pokud budete navazovat kontakty až v okamžiku, kdy už je nutně potřebujete, nemusí to fungovat. Proč by vám lidé, kteří vás vůbec neznají, měli na první dobrou hned poradit, pomoci či vám sdělit sdůvěrné informace?“ zamýšlí se Lenka Rož Schánová, organizátorka České investiční konference a autorka první české knihy o networkingu (schanova.com).
Třebaže covid nám situaci trochu zkomplikoval, seznámit se s někým osobně je k nezaplacení. „Zkuste konference, meet-upy, zájmové akce, oborové skupiny, kurzy a akademie, sociální sítě, mentoring či pracovní akce. Nebo na networking jděte přes svoje současné kontakty,“ vyjmenovává tipy Petra Nulíčková. Svou síť kontaktů musíte budovat systematicky a průběžně… Myslete na to pokaždé, když někam vyrazíte. Nemusíte hned ve dveřích hulákat, kdo jste a co děláte, ani zjišťovat, jestli v místnosti náhodou nesedí osoba, co by se vám mohla hodit. Když se ale naskytne příležitost, dejte o sobě vědět a ptejte se, co dělají ostatní. Nikdy nevíte, kdy se vám daný člověk může hodit. A i kdyby ne, alespoň tak načerpáte inspiraci pro své další kroky…
A co když patříte do týmu stydlínů a představa, že máte někoho oslovit face to face, vás přivádí k šílenství? „Choďte na akce s někým, kdo má přirozeně extrovertnější povahu a kdo vám může pomoci s prvními kontakty. Seznamování se dá naučit. Nacvičte si dvě až tři věty na představení a nezapomeňte si zjistit o daném člověku novinky. Něco, co vás zaujalo, co můžete pochválit, třeba jeho vystoupení nebo nový projekt. Příprava je v těchto případech důležitá a povedený začátek konverzace vás povzbudí k dalším krokům,“ slibuje Petra Nulíčková. „Ptejte se, na čem lidé zrovna pracují, kde byli na dovolené, nebo jim pochvalte jejich poslední rozhovor do médií. Rešerše předem se hodně vyplácejí,“ souhlasí Lenka Schánová.
Spoustu užitečných kontaktů sesbíráte také online. Připojte se třeba k týmu Na volné noze (navolnenoze.cz) nebo Smart Network (komunita aktivních podnikatelů a firem, kteří ochotně sdílejí své kontakty a zkušenosti). Pokud se toužíte seznámit s někým, u koho neexistuje možnost osobního kontaktu či doporučení od vaší #bff, zkuste LinkedIn. „Pošlete mu personifikovanou zprávu a vysvětlete, proč se s ním chcete spojit. Není nic horšího, než když neznámému člověku napíšete: ‚Pojďme se sejít na kávu.‘ Díky online komunikaci aspoň uvidí společné kontakty, případně se třeba může podívat na váš profil,“ komentuje výhody Lenka Schánová. LinkedIn se aktuálně pyšní 800 miliony uživatelů z více než 200 zemí světa. Mějte tedy na paměti, že dávno nejde o pouhé online CV!
A koho že byste to měli kontaktovat? Určitě profíky ze svého oboru, jež obdivujete, kteří něco dokázali, pořádají školení a došli už o něco dál než vy. Buďte aktivní, poptejte se kolegů, koho by vám mohli doporučit, nabízejte své služby, pomáhejte. Tím si dobré jméno vytvoříte zcela snadno a zdarma.
A na co si naopak dát při navazování kontaktů pozor? „Networking nerovná se sales. Pokud vidíte v každém člověku potenciálního zákazníka a hned se mu snažíte něco prodat, kvalitní vztah s ním nevybudujete. S tím souzní také Robert Vlach: „Není tak podstatné, jestli jste extroverti či introverti, ale lidé, co chtějí vytěžit z jakékoli interakce maximum hlavně pro sebe, iritují snad úplně každého.“ Za druhé, networking není sprint, ale běh na dlouhou trať. Důvěra se nezrodí ze dne na den a totéž platí o vztazích. Investujte do budování těch kvalitních. Že váš telefon přetéká tisícovkou kontaktů, bohužel ještě nic neznamená.