Ventolin: Nejradši mám, když se disco potká s punkem

Za dne přednáší kulturní antropologii v aulách Univerzity Karlovy, po večerech hlásá Disco Science na pódiích klubů. Ventolin roztancovává nejen české publikum už od konce nultých let.
Vojtěch Tkáč 27. listopadu 2023

Za dne přednáší kulturní antropologii v aulách Univerzity Karlovy, po večerech hlásá Disco Science na pódiích klubů. David Doubek pod pseudonymem Ventolin roztancovává nejen české publikum už od konce nultých let. Nyní se chystá na velkou show v pražském Paláci Akropolis, kde vystoupí společně s polskou kapelou Coals v rámci koncertní série Pulz. Jak si Ventolin užívá pestré spolupráce od módních návrhářek až po Sdružení Dopravních podniků ČR?

V jakých aspektech se prolínají nebo vylučují životy hudebníka a akademika?

Prolínání vidím v tom, že v obou případech je to nějaké vystupování, ale jedná se pokaždé o diametrálně odlišnou show. Kreativní proces má taky něco společného, hlavně když se píšou texty. Prakticky vzato se vylučují dost časově, je těžké obojí stíhat. Momentálně žiju hlavně život hudebníka.

Kdyby ses nyní ohlédl za dosavadní tvorbou. Ke komu z vědců světové disco science se nejčastěji vracíš pro inspiraci nebo jen tak pro radost?

Momentálně se nemůžu nabažit písničky X Marks the Spot od Ghostpoeta, ale to není disco. Taky mám moc rád Metronomy, ti občas něco trochu disco mají. Z disca mě poslední dobou zajímaly disco kytary, takže jsem posluchal Nile Rogerse. Ale stejně nejradši mám, když se disco potká s punkem, takže LCD Soundsystem je king.

Které syntezátory, pluginy a další technologie se staly naprosto nepostradatelnými součástmi tvého koncertního gearu?

Na koncertech nepoužívám počítač, takže pluginy žádné. Jinak se moje sestava skládá z devíti syntezátorů, drummachinů nebo samplerů (Akai MPC One, DSI Mopho, MFB Synth Lite, MFB a další), efektů (Delay, Reverb, looper a multiefekty od Zoomu), dvou mixů nebo elektronických i akustických bicích a perkusí.

Letos jsi vydal singl MHD. Jak došlo k téhle krásné dopravně-hudební kolaboraci?

Vloni na podzim se mi ozvali ze Sdružení Dopravních podniků ČR s tím, že by chtěli nějakou písničku na podporu veřejné dopravy a poslali mi podklady, všelijaké grafy, statistiky a tak. Přišlo mi to jako částečně úplně praštěný a částečně hezký nápad. A nakonec se to povedlo líp, než kdokoli z nás čekal.

Na sociálních sítích jsi před časem vyzval fanoušky, aby posílali tvé portréty, se kterými jsi pak dál pracoval. Lákalo by tě propojení s nějakou módní značkou nebo návrhářkou?

Já už s designéry spolupracuju, nejvíc jsem toho udělal s The Rodina, teď jsme udělali sérii triček s výtvarnicí Vendulkou Chalánkovou. Předtím jsem udělal triko s Alžbětou Krchovou, s Bertou Doubkovou a další věci se chystají. Tak trochu si vytvářím svou vlastní značku.

Od vydání debutové desky Totem uběhlo 11 let. Setkáváš se i po tak dlouhé době stále s nepochopením tvého uměleckého stylu nebo humoru?

Samozřejmě, i když zdaleka ne tolik jako ze začátku. A vlastně to je dobře, protože to znamená, že mě objevují další lidé.

Promítájí se nyní do tvorby Ventolina i aktivity kapely Ametyst?  Máš pocit, že tě nový projekt nějak jinak nasměřoval i v rámci sólové tvorby, nebo jde zkrátka o dvě oddělené nádoby?

Jde o dvě samostatné věci, která má každá jiný svět. Určitě jsem se při produkci desky Ametystu naučil spoustu nových věcí, ale není to myšleno tak, že by Ametyst měl Ventolina nějak nahradit nebo suplovat.

Bude se rok 2024 točit kolem nového alba Ventolina, nebo si na něj fanoušci ještě počkají?

Teď právě intenzivně pracuju na novém materiálu a těším se na nové věci. Takže doufám, že se dočkají. Nejdřív mě lidi můžou vidět 1. prosince v Paláci Akropolis. Chystám se zahrát nejlíp, jak umím. A hlavně se těším na polskou kapelu Coals, se kterými jsem už hrál vloni v Brně a bylo to skvělé.

Objednejte si předplatné Cosmopolitan

Časopis Cosmopolitan
Předplatné