Nebojte se říct si o pomoc. Na bolavou duši nemusíte být sami

Občas se může stát, že nevidíte východisko. Žádné starosti ale nejsou tak velké, jak se mohou na první pohled zdát. Pokud procházíte těžkým obdobím, nebuďte na něj sami. Existují cesty, které vám pomohou z bludného kruhu ven.
Text: Kristýna Schafferová a Tereza Čaladi 2. prosince 2022

Foto: Getty Images

Nezáleží na tom, že je těžká doba. Ani na starostech, které se na vás valí. Psychické problémy mohou přijít v důsledku dlouhodobého trápení, ale i zničehonic. Bolavá duše ani citlivější povaha přitom nejsou něco, za co byste se měli stydět. A i když máte pocit, že neexistuje východisko, věřte, že tam někde je. Jedinou cestou, jak ho najít, je nejít po ní sám. Svěřte se svým nejbližším, že se necítíte ve své kůži, že vás něco trápí. Buďte sobečtí a myslete na sebe a své potřeby. Nechte práci prací a soustřeďte se na uzdravení. A v neposlední řadě si řekněte o pomoc. Terapeut vám dokáže poskytnout útěchu, nasměřuje vás, kudy kam a navíc, díky tomu, že vás nezná, nabídne objektivní náhled na věc.

Rozhodnutí jít na terapii je významným krokem k uzdravení, to ale neznamená, že není zastrašující. Proces hledání toho pravého zahrnuje několik různých výzev a pro dosažení nejlepší péče je důležité si všemi z nich projít a porozumět jim.

Kdy je vhodné začít uvažovat o terapii

Pokud už vás věci, které jste dřív milovali, netěší, těžko se soustředíte na běžné každodenní úkoly, máte problémy v práci, ve škole či ve vztazích nebo se zkrátka necítíte ve své kůži dobře, možná nastala ta správná chvíle se se svými strastmi svěřit někomu, kdo vás osobně nezná. Správný terapeut nesoudí, naslouchá, do ničeho vás netlačí a dokáže vám nabídnout únikovou cestu i nové způsoby, jak svou situaci řešit. Přemýšlíte nad návštěvou terapeuta už nějakou dobu, ale nevíte, kde začít? Pak postupujte krok po kroku.

Prozkoumejte možnosti

Terapie bohužel stále není tak snadno dostupná, jak by mohla být, a často bývá dražší. Pokud je váš rozpočet omezený, existují i levnější alternativy, které vám dokážou nabídnout pomoc. Můžete například využít Národní registr poskytovatelů zdravotních služeb, kde najdete seznam psychologů a psychoterapeutů, kteří spolupracují se zdravotními pojišťovnami. Své služby tak poskytují bezplatně. Nebo vyzkoušejte Registr poskytovatelů sociálních služeb, jenž sdružuje kontakty na dílčí neziskové organizace a státní zařízení pomáhající lidem v nouzi či znevýhodněným osobám. Studentům může pomoci poradenská služba ve škole, která bývá do jisté míry zdarma.

Dobré je vědět také o aplikacích, například Nepanikař nebo První psychická pomoc, které zdarma nabízejí různá coping cvičení. Případně se obraťte na nejrůznější podpůrné skupiny na sociálních sítích.

Při volbě vhodného lékaře si také projděte webové stránky jako Terapie.cz, Známý lékař, Najdi Pomoc, Psychoweb nebo Českou asociaci pro psychoterapii, které mají vytvořené rozcestníky odborníků.

Vybírejte pečlivě

Při hledání terapeuta se ujistěte, že spadáte do jeho specializace a odbornosti. Toto je jeden z nejlepších způsobů, jak široký výběr zúžit. V úvahu vezměte také další faktory, jako je věk či pohlaví. Někdo se více otevře před ženou, jinému zase vyhovuje mužský náhled. Terapeut by měl mít také odpovídající vzdělání, nejen večerní rychlokurz. Všechny důležité informace zjistíte na webových stránkách lékaře, v jeho životopise, ve výše zmíněných rozcestnících… Projděte si také jeho hodnocení jinými klienty.

Zamyslete se také nad tím, zda preferujete virtuální, nebo osobní schůzky. Online sezení během koronavirové pandemie prudce vzrostla a většina psychologů hodlá i nadále nabízet terapii na dálku jako jednu z možností.

Dejte si dvě až tři zkušební sezení

Rozpoznat dobrého terapeuta není otázkou chvilky, proto si dopřejte čas. Během prvního sezení můžete být nervózní, unavení či zdeptaní, a pak je těžké nahlížet na věc jasnou optikou. Váš lékař se také může zdát milý, to ale neznamená, že vám dokáže pomoci… Vyzkoušejte dvě až tři sezení a pak se rozhodněte, zda budete v léčbě pokračovat, nebo zkusíte oslovit někoho jiného.

Nebojte se odejít

Cítíte, že to stále není ono? Pak je zcela v pořádku odejít. Zažeňte pocit trapnosti i odpovědnosti či nějakého závazku vůči lékaři a váš vztah rozvažte. Pokud se vyhýbáte konfliktům, může být pro vás tento krok stresující, v takovém případě je důležité si říct: terapeuti jsou na odmítnutí zvyklí, je to součást jejich práce a v žádném případě nebudou uražení, naštvaní nebo pohrdliví. Jsou tu zkrátka od toho, aby vám pomohli. A pokud se s nimi necítíte dobře, nemůžete být upřímní, nedokážete se otevřít a v takovém případě budou vaše sezení bezpředmětná. A je jedno, jestli se vám nelíbí jeho povaha, rysy obličeje, názory, nebo hlas. To je zkrátka vaše věc.

Vysvětlete lékaři, jak se cítíte, a zeptejte se, zda má doporučení na někoho jiného. Nebo mu jednoduše poděkujte za jeho čas a pomoc. Pamatujte, že není potřeba se za nic omlouvat.

Buďte trpěliví

Je jasné, že chcete získat pomoc co nejrychleji, ale pokud vám první volba nesedne, netrapte se tam. Může chvíli trvat, než najdete „toho pravého“ terapeuta a může být těžké se vždy zvednout a hledat znovu, ale stojí to za to. Zkuste být na prvních sezeních co nejvíce aktivní, abyste zjistili, zda je daný odborník pro vás opravdu ten správný. Ptejte se – zejména na doporučené léky – a diskutujte o tom, čeho byste chtěli v terapii dosáhnout. To je skvělé pro získání představy o tom, jak vede sezení a jak pomáhá ostatním s podobnými cíli jako máte vy. A jakmile objevíte úspěšnou shodu, snažte se dodržovat pravidelné schůzky každý týden nebo alespoň jednou a 14 dní.

Jedno sezení vás bohužel nevyléčí. Nechtějte proto zázraky na počkání a nebuďte na sebe (ani terapeuta) příliš přísní. Kromě pravidelných sezení se zaměřte také na svůj běžný život – dbejte na kvalitní spánek, pitný režim, správnou stravu a cvičení, které do vaše těla vyplavuje hormony štěstí.

Pokud procházíte obdobím, na které sami nestačíte, můžete se obrátit na Linku první psychické pomoci, která je zdarma, anonymní a dostupná nonstop: 116 123

Objednejte si předplatné Cosmopolitan

Předplatné