Mat213 a Zdena jsou zas uražení a zlí

Co se vyskytuje mezi DIY minimalismem a digitálním popem, který ve všech ohledech přesahuje maximum? Třeba dva umělci a kamarádi Zdena Kosík a Matěj Čech alias Mat213. Společně připravují populární komediální podcast Swag a teď spolu sdílí i koncertní pódia.
Vojtěch Tkáč 17. března 2024

Foto: Swag

Před několika týdny zaplnili pražský Palác Akropolis v rámci koncertní série Pulz. Pro Matěje šlo o dosud největší show jeho kariéry, pro Zdenu zas o úplnou premiéru. „Mám rád, když udělám nezáměrnou chybu, která se mi líbí,“ říká Zdena, který loni vydal citlivé EP s názvem Hip-hop. Mat213 momentálně pracuje na nástupci svého posledního alba Party in Prague. Objeví se na něm třeba i hit Uraženeja, který dvojice vydala koncem ledna. Co pro kluky znamená Swag a jak si navzájem ovlivňují tvorbu?

Jaký je příběh vašeho nového společného singlu Uraženeja?

Mat213: Vznikal pro moji chystanou desku, kterou bych chtěl letos vydat. Když jsem první verze pouštěl Zdenovi, hodně se mu líbily a hned mi poslal nápady na vlastní featy. Track je o člověku, kterému jsi ublížil a říká o tobě špínu všude, kam chodí. Ty si všechny tyhle věci uvědomuješ a vnitřně si je přiznáváš.

Zdena: Myslím, že song akcentuje špatné stránky křehkého mužského ega. Mám rád tu zabedněnost vycházející z neschopnosti vypořádat se s vlastními pocity.

V minulosti jste spolupracovali třeba i na Zdenově skladbě Problems. Myslíte, že máte obecně vliv na hudební tvorbu toho druhého?

Mat213: Zdena má na mojí tvorbu vliv v praktických i teoretických věcech. O albu Party in Prague dokonce napsal bakalářku na téma, jak se z alternativy a DIY postupů dá udělat něco víc popového a mainstreamového. Díky jeho práci jsem si pak verbalizoval některé vlastní postupy. Je vždycky mezi prvními, kdo slyší moji novou hudbu. Když Zdena viděl, co prošlo mně, tak teď ví, že může dělat úplně cokoliv se mu zachce…

Zdena: Matěj je pro všechnu moji tvorbu velkým impulsem. Pomohl mi se otrkat a začít vydávat písničky. I když loňské EP Hip-hop neovlivnil přímo po hudební stránce, dlouhodobě mi dodává odvahu a validuje mě. V češtině se teď cítím víc zranitelný, což jsem na posledním EP chtěl. 

Vyhovuje vám stále nejvíc DIY přístup, nebo byste v budoucnu víc chtěli spolupracovat s různými producenty? 

Mat213: Album Party in Prague mixoval Tomáš Havlen, singl Uraženeja zas masteroval slowmotiondancer. Takhle mě to baví, chci si čím dál víc osvojovat perfekcionismus v produkci. Určitě bych nechtěl zůstávat jenom u DIY.

Zdena: Za mě je asi důležitější obsah než forma. DIY mi vyhovuje, protože je svobodnější. Baví mě, když jsou věci raw. U všeho v životě je mi bližší určitá syrovost. Třeba se mi líbí tatarák, brečení a chlupatý holky.. Moje písničky vychází z pocitů – čím víc filtry a kompresemi projdou, tím víc se smazává originální emoce. Mám rád, když udělám nezáměrnou chybu, která se mi líbí a záměrně ji nechám. Vyrůstal jsem na rapu, který formoval i moji gramatickou výbavu, slovní zásobu a způsob obratu.

Kdy jsi vlastně s hudbou začínal?

Zdena: Už v deváté třídě. Později jsem dělal třeba instrumentální EP, které mám doteď na YouTube. Když jsem poznal Matěje, začal mě ponoukat, abych vydal i další věci z šuplíku. Dlouho jsem nebyl stoprocentně spokojený s tím, jak zní. Ale došel jsem do míru s tím, že se věci v životě často povedou třeba jenom napůl. Mám štěstí na lidi kolem sebe.

Matěji, jaká hudba formovala tebe?

Mat213: Rap pro mě byl taky důležitý. Kdysi jsem zároveň hrál v kytarových kapelách a u psaní skladeb postupuju podobným způsobem dodneška. Furt se mi vlastně líbí označení „digitální písničkář“, i když s digitálnem mám dneska mnohem míň společného než třeba Toyota Vangelis nebo Bols/Slob.

Berete svou hudební a ostatní tvorbu jako celek, nebo jde spíš o dvě oddělené nádoby?

Mat213: Myslím, že různé části tvorby dneska nejde úplně oddělit od sebe ani od osobního života. Jdou ruku v ruce. Dneska s hudbou přichází i sebeprezentace na sociálních sítích. Kdyby si kdysi Beatles nebo Radiohead museli dělat promo na TikToku, bylo by to zvláštní. Jako umělec se nechceš prodávat jako klaun, musíš najít střední cestu mezi tvorbou a autenticitou. Pořád jsi ale jeden a ten samý člověk, takže nemá cenu rozdělovat na něco, co spolu vůbec nesouvisí.

Možná jste tuhle cestu našli v podcastu Swag. Jak důležitou součást vašich životů představuje?

Zdena: Velkou. Chtěl jsem mít platformu, kde se můžu vyblbnout. Teď takhle používám Swag. Napadne mě, že by byla sranda, třeba kdyby byl Omar těhotný. A ono se to stane. Komedie je zároveň výborný prostředek k poukázání na problém, aniž bys o něm intelektuálně mistroval. 

Mat213: Jo, Swag je komedie a baví mě, že můžeme dělat blbosti. Před pár lety jsem dělal třeba animovaný seriál Eastfield nebo kreslené vtipy Mikeši, ty debile. A teď si hrozně moc užívám psaní scénářů Swagu. 

Dadaistická otázka na závěr. Jak byste popsali svoji hudbu jako politický směr?

Zdena: Socialismus, ale jen do té doby, než to začne generovat peníze. Pak sázím na konformní centrismus. Mat213: Moje hudba je rozhodně anticharta pop.

Objednejte si předplatné Cosmopolitan

Časopis Cosmopolitan
Předplatné