Nejlepší značka na trhu práce? Přece VY!
Foto: Getty Images
Foto: Getty Images
Budování osobní značky se dneska tváří stejně „povinně“ jako pečení domácího chleba, hiking nebo koupě buldočka. Jenže virtuální profily napříč celým kyberprostorem, od Twitteru po LinkedIn, z vás hvězdu ještě neudělají… K úspěchu potřebujete mnohem víc. Pro začátek třeba sebevědomí, znalosti, ambice a zodpovědnost. Počítejte s tím, že sami sebe nezpropagujete přes noc. „Nezapomeňte si také položit otázku, zda je vaše značka natolik silná, aby byla pro trh přínosná a zajímavá,“ nabízí téma k zamyšlení poradce podnikatelů Petr Kmošek (kmosek.com). Neodradili jsme vás? Fajn, tak pojďme stavět váš brand pěkně od základů!
Self branding je dlouhodobý proces, při němž si budujete svoje dobré jméno a pověst, rozšiřujete síť kontaktů (pro pravidla networkingu mrkněte o pár stránek zpět), prezentujete a propagujete svou image a dovednosti. Patří sem ale také to, co si vybaví ostatní lidé, když vaše jméno zazní. Tedy jejich představy o vás samotných, názory na vás a vaši práci. „Silná osobní značka vám může pomoct v navazování důležitých kontaktů, otevřít dveře k zajímavým příležitostem či rovnou získat lepší práci,“ vysvětluje přední česká HR manažerka Petra Nulíčková (petranulickova.cz). Budování osobního brandu ovšem vyžaduje trvalé a pravidelné úsilí. „Značka navíc musí stát na pevných základech. Jakmile jednou vstoupíte na trh, budete denně zkoušeni. A kromě trpělivosti, pokory, neustálého seberozvoje a sebereflexe stojí za úspěšnou značkou také vaše poslání a hodnoty, na kterých svůj brand stavíte. Povrchnost, mělkost a rychlost sem nepatří,“ upozorňuje Petr Kmošek. Před vařením „z vody“ varuje i Petra Nulíčková: „Za osobním brandem mají vždy stát činy a výsledky. Bez nich je značka pouhým pozlátkem.“
Takže jak na věc? Budování osobní značky začíná u vaší osobnosti, pak následují komunikační dovednosti a celý proces „končí“ strategií, která určuje, kdy a jak budete vlastní dovednosti hlásat dále do světa. „Své dovednosti musíte za prvé neustále zlepšovat a za druhé komunikovat k lidem,“ vysvětluje Cristina Muntean, autorka knihy Vy jako značka a poradkyně s budováním osobního brandu (cristinamuntean.cz). A právě v tom, komu svou značku nabízíte, je největší rozdíl. „Rozlišujeme tři možnosti: Jsou to kolegové u vás ve firmě? Pracujete sami za sebe a hledáte nové klienty? Či snad potřebujete změnit práci nebo najít novou?“ vyjmenovává expertka. Až si ujasníte odpověď, čeká vás ona zmiňovaná sebereflexe. Zopakujte si základy ekonomiky, vypracujte vlastní SWOT analýzu nebo si alespoň odpovězte na pár základních otázek: Proč vůbec plánujete sami sebe propagovat? Čeho tím chcete dosáhnout? Co můžete nabídnout? V čem jste nejlepší? Kde naopak máte své slabé stránky? Rozumíte své cílovce? Jak chcete ostatní lidi zaujmout? Co už máte za sebou? „Pak si rozmyslete, kam se svou značkou míříte. Pokračujte positioningem (systematické vytváření vjemů, názorů a postojů v myslích zákazníků) a také příběhem vaší značky, designem, cenotvorbou a budováním vztahů se zákazníky,“ líčí postup Petr Kmošek.
„Dávejte si konkrétní cíle. Třeba, že za tři roky chcete mít tři sta kontaktů na LinkedInu, za pět let lepší pozici ve firmě a za devět chcete pracovat na dálku a cestovat po světě,“ navádí Muntean. Na paměti mějte heslo: „Co člověk, to originál!“ Jaký je třeba váš faktor bizarnosti? Cristina Muntean ho ve své knize popisuje jako něco skutečně jedinečného – a hned dává k dobru historku o tom, jak se její kolega ve volném čase věnuje exorcismu nebo že jeden její klient chodí o víkendech přikládat do kotle v parních lokomotivách… Nevíte, čím začít? Vezměte to od konce: „Představte si smuteční hostinu po vašem pohřbu. Co by o vás říkali hosté? Jak vás vnímali, jak hodnotili vaši práci, váš život? Díky tomu si pak lépe ujasníte svou budoucnost, tedy to, kým chcete být,“ tvrdí Petr Kmošek. „Zkuste si udělat audit osobní reputace. Ptejte se lidí, co si o vás a vaší práci myslí. Jak by vás představili ostatním? Čeho si na vás váží? Pátrejte sami po sobě na Googlu,“ přidává indicie Cristina Muntean.
Tápete-li, které kanály pro svou prezentaci využít, odpíchněte se od svých cílů a přání. Koho máte zájem ovlivňovat? Co chcete lidem říct? Klidně použijte jako odrazový můstek svoje aktivity: „LinkedIn se více hodí pro ty, co raději píšou než vytvářejí vizuální kontent (fotografie, videa, stories, reels) a hledají hlavně byznysová propojení. Na Instagramu jde zase spíše o vizuální obsah, zároveň umožňuje vyšší míru interakce se sledujícími. Může být skvělým pomocníkem pro ty, kteří se věnují grafice, designu, módě a podobně. Přemýšlejte i nad tím, kde se pohybují lidé, jež chcete oslovit,“ dává cenné tipy Nulíčková. Můžete rovnou rozjet i vlastní webovky… Obecně ale dávejte přednost kvalitě před kvantitou. Nemusíte mít profil všude, stačí klidně jeden, ale zato aktuální a profesionální. „Zkuste také propojit online aktivity s těmi offline – prezentace, konference, mentoring,“ doporučuje Nulíčková.
Určitě se nebojte požádat o pomoc profesionála. Ať třeba s tvorbou a textací webových stránek, s fotkami (už žádná další selfíčka z koupelny, pls!) či videi, s grafikou na socky, s rétorikou nebo podpisem v mailu. „Využití profesionálů značně zrychlí proces tvorby vaší značky a předejdete tím mnoha problémům – třeba tomu, že vás práce na vaší značce úplně přestane bavit,“ popisuje plusy Petr Kmošek. Teď si možná říkáte, že tolik peněz, abyste si mohli dovolit profíka, naškudlíno zdaleka nemáte. Budování osobní značky má ale jednu obrovskou výhodu – cokoliv do ní investujete, se vám tisíckrát vrátí a nikdo vám to nevezme. Navíc tady platí přímá úměra mezi tím, kolik do sebe investujete a kolik si potom můžete vyfakturovat. Tedy: Čím lepší budete, tím víc vyděláte. „Pokud hledáte práci, určitě musíte mít hezké fotky, nebojte se za ně zaplatit třeba kolem 5000 Kč. Předplaťte si LinkedIn Premium (asi 240 dolarů ročně), dejte si bokem i peníze na schůzky s headhuntery nebo jinými užitečnými kontakty,“ radí Cristina Muntean. Podnikáte? Pak se částky mohou pohybovat ještě výš. Záleží ovšem, zda si web postavíte sami za půl roku nebo zadáte práci odborníkovi. „Připočtěte také vizitky, logo, bannery, fotky, brožury, to vše se může vyšplhat až ke 100 000 Kč,“ odhaduje náklady odbornice.
Určitě si dejte pozor, abyste nic neuspěchali. „Zaměřte se na strategii, plán a dílčí kroky. Nenahlížejte na tvorbu osobní značky jako na něco, co vyřešíte za několik měsíců. Její budování klidně vnímejte v desetiletém horizontu, teprve pak jí dáte patřičnou péči,“ má jasno Petr Kmošek. „Osobní branding je celoživotní maraton, proto dejte velký pozor na konzistenci. A nesnažte se dělat všechno, zaměřte se na jednu věc, kterou propagujte a budujte. Ať jeden týden nevaříte domácí marmelády a příště zase nepletete šály,“ uzavírá Cristina Muntean. Zároveň se vyhněte přehánění, přílišné sebestřednosti nebo amatérismu. Buďte vždy upřímní, féroví, pracujte na zlepšování vlastních dovedností, odevzdávejte práci včas a v pořádku. Chovejte se zkrátka tak, jako byste měli jen jednu šanci zabodovat. Víc jich totiž stejně nemáte.