Labubu: Plyšák s ďábelským úsměvem, který pobláznil svět (a vydělal Číně miliardy)

Příběh o tom, jak děsivá hračka z Číny ovládla celý svět...
Jan Houška 23. května 2025

Foto: Labubu

Pro někoho roztomilost, pro někoho zase ohavnost. Labubu – malý chlupatý tvor s ostrými zuby a ušima jako zajíc – se stal fenoménem. Labubu se přitom zrodil už někdy v roce 2015, kdy ho vytvořil hongkongský umělec Kasing Lung a začala vyrábět čínská společnost Pop Mart. V posledních týdnech však můžeme zažívat jeho globální expanzi.

Kdo je Labubu a proč ho všichni chtějí?

Labubu je součástí série „The Monsters“, inspirované severskou mytologií. S jeho výrazným vzhledem – kulatým tělem, velkýma očima, špičatýma ušima a devíti ostrými zuby – působí jako kombinace roztomilosti a děsu. Pop Mart, čínská společnost specializující se na sběratelské hračky, začala Labubu prodávat pomocí stategie „blind box“ – kdy si zákazník koupí krabičku bez vědomí, jaká postavička je uvnitř. A z Labubu stal sběratelský hit.

Jsou všude

Popularita Labubu explodovala poté, co členka skupiny Blackpink, Lisa, sdílela na Instagramu fotografii právě s jedním plyšovým Labubu. Následovaly další celebrity jako Rihanna a Dua Lipa, které Labubu připnuly na svoje kabelky. Podle dat v roce 2024 přinesly chlupaté plyšové hračky společnosti Pop Mart tržby ve výši 3 miliard jüanů (přibližně 419 milionů amerických dolarů), což představuje meziroční nárůst o 726,6 %.

A co takhle Lafufu?

S rostoucí poptávkou po Labubu se objevily i padělky, nejznámější z nich je „Lafufu“. Tyto levnější a často bizarně vypadající napodobeniny se staly samostatným trendem, zejména na sociálních sítích jako TikTok. Zatímco originální Labubu stojí kolem 25 dolarů, Lafufu lze někdy pořídit  i za méně než dolar.

Peníze jdou do čínské kasy

Pop Mart je veřejně obchodovaná firma se sídlem v Pekingu a většina zisků končí u investorů a vedení společnosti. Přestože společnost není přímo státní, tak ale jako každá velká firma v Číně podléhá vládnímu dohledu a regulaci. Část příjmů tak končí i v daňových odvodech do čínského státního rozpočtu.

Navíc je Pop Mart často zmiňována jako jedna z vlajkových lodí čínského kulturního exportu – ukázka toho, že i Čína umí vyvážet popkulturu, která konkuruje Japonsku nebo Koreji. A v době, kdy Čína čelí globální kritice, je podobný měkký kulturní úspěch pro čínskou vládní stranu politicky vítaným vývozem.

Jan Houška

Jan Houška

@yanhoechka

Milovník skandinávské kinematografie, americké literatury, italské gastronomie a cestování vlakem po českých luzích a hájích.

Objednejte si předplatné Cosmopolitan

Časopis Cosmopolitan
Předplatné