Věk nevinnosti: Co se skrývá za „dívčími“ trendy?

Od virálních videí na TikToku po hyperfeminní módu.
Václav Zieba 4. ledna 2025

Foto: Getty Images

Podle Urban Dictionary se termínem „girlhood“ odkazuje na sdílené zkušenosti a podobné myšlení, jež definují dívčí existenci. Často se točí kolem společných i individuálních vzpomínek nebo okamžiků dospívání. Některé prvky ze „světa dívek“ ovlivnily v minulém roce různé oblasti populární kultury, pokud je přímo neovládly. Stačí si vzpomenout na film Barbie, který se během několika týdnů stal miliardovým trhákem a nedávno získal i dva Zlaté glóby. Stejně jako Taylor Swift nebo Beyoncé, jež svými vyprodanými turné doslova otřásly hudebním (a tak trochu i dívčím) světem.

Hot girls walk

Růžová barva, mašle jako módní doplněk a v pozadí píseň od Gwen Stefani „Just a girl“: Sociální sítě počínaje Instagramem až po platformu TikTok byly v uplynulém roce plné příspěvků podporujících téma vědomého hnutí s názvem girlhood. „Dívčí matematika“ či také „Single-girl summer“ rozhodně měly svoje okamžiky. Hashtag #girlhood dosud zaznamenal téměř 238 000 příspěvků na TikToku a pod hashtagem #coquette najdeme více než 1,7 milionu příspěvků ozdobených růžovou mašličkou – estetiky romantizující náš každodenní život. A co že to pro nás všechny vlastně znamená?

Hyperfeminní móda

Nikoho z nás nejspíš nepřekvapí, že nově oslavovaná „girlie“ estetika se promítla také do světa velké módy. Díky filmu Barbie se růžová stala nejžhavější barvou šatníků po několik dlouhých týdnů. A mnoho dalších (holčičích) trendů na sebe nenechalo čekat: Hyperfeminní hravé modely jako vystřižené ze střední školy od Miu Miu. Mašle snad ve všech podobách od návrhářky Sandy Liang v kombinaci s balerínka mi, krajky a „cottagecore“ styl s volnými, splý vavými sukněmi plus šaty převážně světlých odstínů. Jednoduše řečeno, rok 2023 byl rokem „dívek“ a podle aktuální zprávy z The Business of Fashion tomu v letošní sezoně nebude jinak.

Made in Paris

Vraťme se trochu v čase s krátkou zastávkou v Paříži. Absolutním vrcholem jarních přehlídek haute couture byla spolupráce ikonického Jeana Paula Gaultiera s britskou návrhářkou Simone Rocha. Jejich jarně letní kolekce 2024 potěšila srdce snad všech žen a dívek. Mašle, saténové stuhy a jemné růžové tóny tvořily jádro snových designů. V pozadí nezůstal ani francouzský dům Chanel, který se věnoval estetice „balletcore“, od jemných pastelových odstínů přes bílé punčochy až po květinové vyšívané detaily. Modernější interpretaci mašlí a růžové jsme si užili v kolekci značky David Koma v podobě asymetricky střižených šatů, kde mašle smyslně objímají tělo modelek. Za zmínku stojí i značka Erdem, jež nás už tradičně zasypala snad všemi kvítky světa.

Mašlička jako hnutí

S ohledem na výše uvedené hashtagy se dá předpokládat, že pro ženy a dívky je osvobozující sdílet zdánlivě banální všední okamžiky a zároveň si být vědomy faktu, že s určitými životními zkušenostmi nejsou tak samy, jak by si možná myslely. A tak je to správně. Je skvělé, že si dovolujeme ocenit všechny tyto aspekty a po éře „girlboss“, která kladla důraz na tvrdost, odhodlání a široká XL ramena, se nyní opět navracíme k růžovým principům. Jde o oslavu nostalgie, přátelství, sounáležitosti a vzájemného posilování.

O to nemít strach žít své osobní pojetí dívčí existence, i když to znamená nosit růžovou, saténové mašle a poslouchat klasický „girl-pop“, třeba od zpěvačky Britney Spears. Girlhood je jako skrytá síla, pokud si uvědomíme, že už dávno není nutné se před kýmkoliv dlouze obhajovat. Překonat stereotyp, že je cool nechtít být jako ostatní dívky, právě naopak. Díky sounáležitosti a ženské pospolitosti můžeme jeden druhého posílit, ba dokonce inspirovat. Mašličku na to!

Václav Zieba

Václav Zieba

@vaclavzieba

Módní redaktor s duší gurmána a trpělivostí zhruba do třetího kroku receptu Marthy Stewart, který většinou skončí jako modrá polévka Bridget Jones.

Objednejte si předplatné Cosmopolitan

Časopis Cosmopolitan
Předplatné